Innovation

Bolags-vd: Svenska företag inte alls så innovativa som vi tror

Magnus Penker, grundare och vd på Innovation 360 Group. Foto: Marem Hassler/Pressbild
Elon Musk kastar omkull allt. Det är bra för bolag som Volvo, säger Magnus Penker, grundare och vd för Innovation 360 Group. Foto: AP Photo/Jae C. Hong, File
Verklig innovation kräver att man tar risker, säger Magnus Penker på Innovation 360 Group. Foto: Pixabay

Med data från drygt 5 000 företag i världen drar svenska Innovation 360 Group en kontroversiell slutsats: bolagen i Sverige är inte särskilt innovativa. Vi halkar långt efter Kina, Italien och Spanien.

Publicerad

I Global Innovation Index, som upprättas varje år, brukar Sverige hamna högt upp. Förra året landade Sverige på en tredjeplats på listan, 2017 på en hedrande andraplats.

Men den här och andra liknande rankningar grundar sig på ett stort fel, menar innovationskonsulten och författaren Magnus Penker, grundare och vd på Innovation 360 Group. De etablerade undersökningarna tittar på makronivån, på sådant som antalet patent, hur mycket pengar som läggs på forskning och utveckling samt koncentrationen av börsnoterade teknikföretag i ett land.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här