Billiga blås ska stoppa rattfyllan

2009-02-03 23:00  

Billigt, säkert och lätt att använda. Bilsäkerhetsföretaget Autoliv utvecklar en helt ny typ av alkolås. - Det här kan bli alkolåsens genombrott, säger projektledare Håkan Pettersson.

Tryck på knappen och blås. Efter någon sekund ljuder ok-signalen. Jodå, Ny Tekniks reporter är nykter enligt Autolivs prototyp.
- Visst gick det snabbt, säger Håkan Pettersson.

Han leder utvecklingen av det nya alkolåset som analyserar utandningsluft med hjälp av infrarött ljus, ir. Förarens promillehalt avslöjas med stor noggrannhet eftersom alkoholmolekyler absorberar vissa våglängder av ljuset.

Ir-mätare används sedan länge av polisen för att säkra bevis. Men hittills har tekniken varit alltför otymplig och dyr för att installeras i bilar. Där används i stället alkolås som bygger på bränsleceller.

Autolivs mål är att anpassa ir-tekniken så att den blir det överlägset bästa alternativet även i fordon.

- Det här kan bli alkolåsens verkliga genombrott, säger Håkan Pettersson.

En av de patenterade innovationerna är att utandningsluften samlas i en liten kammare. Där studsar ljuset på ett smart sätt innan det träffar ir-sensorn. På så vis hinner alkoholmolekylerna absorbera mer ljus.

Autoliv lyfter fram många fördelar med det nya alkolåset jämfört med dagens teknik.

* Kostnaden. Prislappen avslöjas inte, men det ska bli "betydligt billigare" än bränslecellerna, som i dag kan kosta från 8 500 kronor.
* Snabbheten. Kortare svarstiden än dagens alkolås även i kyla.
* Inget underhåll. Återkommande kalibreringar behövs inte.
* Lättanvänt och hygieniskt. Föraren blåser mot instrumentet på någon decimeters avstånd, utan munstycke.
* Svårlurat. Alkolåset mäter även koldioxid och märker därför om luftprovet inte kommer från lungor.
* Inga falsklarm. Reagerar inte på främmande ämnen i bilen.

Konceptet har utvecklats i ett stort samarbetsprojekt som startade 2006, delvis finansierat av forskningsprogrammet IVSS, Intelligent Vehicle Safety Systems. Förutom Autoliv deltog AB Volvo, Volvo Cars, sensorföretaget Senseair i Delsbo, elektronikföretaget Hök Instrument i Västerås och forskningsinstitutet Imego i Göteborg. Det resulterade i dagens prototyp, som blev så lyckad att Autoliv bestämde sig för att ta tekniken till marknaden.

Senseair och Hök Instrument deltar fortfarande i utvecklingen. Volvo, som sedan i fjol erbjuder sitt eget alkolås med bränsleceller som tillval, följer utvecklingen.

- Autolivs alkolås ser väldigt lovande ut, och det är ett av flera spår som vi tittar på inför nästa generation alkolås, säger John-Fredrik Grönvall, som är forskningsledare på Volvo Cars.

För Autoliv handlar det nu om att finslipa konstruktionen. För närvarande är en av de största utmaningarna att öka känsligheten.
- I dag klarar vi en upplösning på 0,06 promille. Vi ska ner till 0,02, säger Håkan Pettersson.

Det brådskar. Konstruktionen måste vara helt klar i december om tidsplanen ska hålla.

- 2012 ska en första handhållen version kunna levereras. Sedan vill vi integrera alkolåset i ratten, men det blir något år senare, säger Håkan Pettersson.

"En revolution för alkolås"

- Lyckas Autoliv så är det en revolution för alkolåsen, säger Tomas Jonsson på MHF. Billigt, säkert och lätt att använda. Bilsäkerhetsföretaget Autoliv utvecklar en helt ny typ av alkolås.- Det här kan bli alkolåsens genombrott, säger projektledare Håkan Pettersson.

Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, testar alla alkolås på marknaden. Projektledare Tomas Jonsson ser mycket positivt på Autolivs kommande ir-teknik. Han lyfter särskilt fram användarvänligheten och att man slipper falsklarm och kalibreringar. Och så priset, förstås.

- Lyckas Autoliv så är det en revolution för alkolåsen. Det här kan bli en stor produkt. Det är bra både för trafiksäkerheten och för Sverige som exportland, säger han.

Hittills har MHF enbart godkänt alkolås som bygger på bränsleceller. Det billigaste kostar omkring 8 500 kronor, enligt Tomas Jonsson.

Det finns även alkolås som använder billigare kiselsensorer, men de har hittills inte klarat MHFs krav. Några ir-lösningar för fordonsinstallation finns ännu inte på marknaden.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt