Autonoma drönaren lyfter tungt och flyger högt

2019-03-28 16:15  
Foto: Sabrewing

Enligt tillverkaren får deras transportdrönare en mer avancerad autonomi än alla liknande konkurrenter. Rhaegal toppar 333 km/h, ska lyfta 450 kg – och kunna flyga på 6 700 m höjd. 

Just nu genomför Sabrewing vindtunneltester av Rhaegal i en åttondels skala. Transportdrönaren från det kaliforniska uppstartsföretaget kommer ha ett vingspann på nio meter och en längd strax därunder. Farkosten ska kunna lyfta vertikalt med en last på 360 kg, men om det finns tillgång till en 90 meter lång startbana så kan den ta med sig ytterligare 90 kg.

Generatorn som driver de fyra elmotorerna får sin kraft från en turboaxelmotor från Rolls Royce, och topphastigheten beräknas landa på 333 km/h. Drönaren ska klara av att flyga på 6 700 meters höjd, men det mest imponerande sägs vara autonomin – i alla fall om man frågar tillverkaren. Rhaegal ska kunna identifiera och undvika hinder på ett sätt som inga andra VTOL-drönare klarar av i dag. VTOL står för vertical take-off and landing, det vill säga den kan starta och landa vertikalt.

– Vår är den första som sammanför sensorer på det här sättet. FAA (den amerikanska luftfartsmyndigheten, reds anm.) har inte sett en lösning som den här, säger Ed De Reyes på Sabrewing till IEEE Spectrum.

USA:s militär en förväntad kund

Utöver en kamera kommer Rhaegal vara utrustad med lidar som har 350 meters räckvidd – radar, samt navigation via ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast, en övervakningsteknik där flygplans position bestäms vid satellitnavigation och periodiskt sänder ut den vilket medger spårning.)

– Till och med militären gör bara det här på ett slags rudimentärt sätt, exempelvis med ett kamerasystem. Vårt system måste ge farkosten information så att den autonomt kan undvika hinder, säger han. 

Han berättar att USA:s militär förväntas bli en av de första kunderna, dels för att transportera varor till frontavsnitt, men även frakta ut sårade soldater när risknivån är för hög för andra typer av sjuktransporter.

Läs mer: Tusen gånger lättare lidar möjliggör självflygande drönare

För sina kommande tester av Rhaegal har Sabrewing valt Aleuterna, Alaskas långsträckta ögrupp som avgränsar södra delen av Berings hav. Med en totalvikt på upp till 1 360 kg kräver dock FAA att drönaren inledningsvis fjärrstyrs av en operatör.

Bland de autonoma konkurrenterna finns exempelvis amerikanska Natilus som lyfter tungt men landar på vatten. Det gäller även för Kinas ombyggda sjöflygplan Feihong-98 som baseras på flygplanet Yun 5B.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt