Astronomer sökte bland 10 miljoner stjärnor – fann inget tecken på intelligent liv

2020-09-14 07:00
Murchison Widefield Array (MWA) i Western Australia. Foto: Dragonfly Media

I jakten på utomjordligt liv svepte det australiensiska radioteleskopet av en yta som är hundratals gånger större än tidigare. Tyvärr utan resultat.

Astronomer har använt det kraftfulla radioteleskopet Murchison Widefield Array (MWA) i Western Australia för att göra den största skanningen hittills efter intelligent liv kring andra solsystem.

De tecken på avancerade civilisationer som man har letat efter är kraftfulla radiosignaler i frekvenser nära FM-bandet.

MWA ger kapacitet för att studera miljontals stjärnor samtidigt. Den del av universum som utforskades innehåller minst tio miljoner stjärnor.

Läs mer: Kina provflög ”hemligt” rymdflygplan

Bland annat lade teamet 17 timmar på att studera konstellationen Seglet (Vela). Den undersökningen var både bredare och djupare än tidigare studier av området, men tyvärr hittades inga sådana signaler man letade efter. Det rapporterar Csiro på sin hemsida.

– Som Douglas Adams konstaterade i Liftarens guide till galaxen, "rymden är stor, riktigt stor". Även om det här var en riktigt stor studie kan den del av rymden som vi har tittat på liknas vid att försöka hitta någonting i jordens hav genom att bara granska en vattenmängd som motsvarar vad som ryms i en swimmingpool, säger professor Steven Tingay.

Läs mer: Varför har forskare hittat rost på månen?

Trots sina unika förmågor utgör MWA bara en uppvärmning inför ännu vassare teknik. Nästa steg är the Square Kilometre Array (SKA), med antenner i Australien samt Sydafrika och en prislapp på 1,7 miljarder euro.

– Den ökade känsligheten innebär att SKA:s lågfrekvensteleskop som ska byggas i Western Australia kommer att ha kapacitet för att upptäcka jordlika radiosignaler från relativt näraliggande planetsystem. Med SKA kommer vi att kunna utforska miljontals stjärnsystem och leta efter techno-signaturer i ett astronomiskt hav av främmande världar, säger Steven Tingay.

Projektet leddes av Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation.

Mer om: Rymden