Innovation
Analys: Därför är årets julklapp i praktiken bara en fleecetröja
Hållbart mode är en växande trend och därför ligger Årets julklapp rätt i tiden. Men i praktiken blir klappen bara en fleecetröja, skriver Ny Tekniks innovationsreporter Ania Obminska.
Många hade tippat att den smarta högtalaren skulle utses till Årets julklapp 2018. Affärstidningen Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun gick så långt att han i november offentligt lovade att krypa naken mellan sin redaktion och baren Riche om det inte blev så.
Om smarta högtalaren inte blir årets julklapp 2018 ska jag krypa naken mellan @tidningenresume och Riche.
— Fredrik Svedjetun (@Svedjetun) 8 november 2018
Men analysföretaget HUI Research, ägt av branschorganisationen Svensk Handel, valde inte ens en teknisk pryl den här gången. I stället blev det återvunna plagg.
Fredrik Svedjetun ska väl inte behöva gå naken på Östermalm för det. Han kan åtminstone ta på sig en fleecetröja gjord av gamla pet-flaskor. Det är i stort sett det alternativ som finns brett tillgängligt i dag, om du vill köpa ett nytt plagg av 100 procent återvunnet material.
Svårt att hitta 100 procent återvunnet
Polyester är det som dominerar bland de återvunna materialen i dag. Gammal bomull är betydligt svårare att göra nya plagg av med bibehållen fiberkvalitet. Ingen har ännu lyckats få till det i riktigt stor skala.
Visst ligger valet av Årets julklapp ändå rätt i tiden. Det räcker att titta på trendsettaren H&M som redan i dag frontar med att de använder återvunnen polyester, återvunnen polyamid och återvunnen plast i sina kollektioner. Till 2030 har H&M lovat att bara använda återvunna eller hållbara material. Men de, liksom andra varumärken, har en bit kvar.
H&M har gått in som delägare i svenska Renewcell som återvinner och regenererar bomullsfibrer i sin demoanläggning i Kristinehamn. Klädbolagets stiftelse satsar också mycket pengar på en ny anläggning i Kina, där de ska utveckla nya sätt att återvinna bomulls- och polyesterblandningar. Anläggningen kan hantera 100 kilo textilier per dag i nuläget, men ska inom ett år kunna klara 1 ton om dagen. Det låter kanske mycket, men klädindustrin står för betydligt större mängder än så.
Liten andel använda plagg tas omhand
Bara i Sverige hamnar över 120 000 ton textilier på marknaden varje år, varav endast 5 procent återvinns. Vi som konsumenter kan bli bättre på att lämna in våra plagg till återvinning. Stora och små varumärken kan också arbeta hårdare för att öka mängden återvunna material i sitt utbud. Men det finns ingen storskalig textil-till-textilåtervinning att tala om ännu. Det gör att utbudet av återvunna plagg i butikerna fortfarande är litet, och att modevarumärkena har svårt att ställa om.
– För att lyckas med det måste det till processer som ger kvalitativa material, investeringar till infrastrukturer som stödjer industrin inom allt från organiserad insamling, sortering, återvinning, och produktion, sa Sigrid Barnekow, då programchef på forskningsprogrammet Mistra Future Fashion, till Ny Teknik i början av september.
Enligt Sigrid Barnekow är det egentligen mer hållbart att använda de plagg vi redan har. Men det är nog naivt att tro att vi alla kommer sluta konsumera nya kläder. Valet av Årets julklapp 2018 kan därför bidra till att puffa utvecklingen framåt, så att modebranschen verkligen blir mer hållbar och cirkulär.
Innan branschen har ställt om blir det svårt att nå ut med återvunna material till den stora massan. Plagg gjorda i polyester av gamla pet-flaskor och råvaruspill från tillverkningsindustrin är lättast att få tag på. Vill du köpa något nytt av 100 procent återvunnet material har du inte så många andra alternativ.
Det kan bli många fleecetröjor under granen i år.