Analys: Därför är årets julklapp i praktiken bara en fleecetröja

2018-11-20 16:40  

Hållbart mode är en växande trend och därför ligger Årets julklapp rätt i tiden. Men i praktiken blir klappen bara en fleecetröja, skriver Ny Tekniks innovationsreporter Ania Obminska.

Många hade tippat att den smarta högtalaren skulle utses till Årets julklapp 2018. Affärstidningen Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun gick så långt att han i november offentligt lovade att krypa naken mellan sin redaktion och baren Riche om det inte blev så.

Men analysföretaget HUI Research, ägt av branschorganisationen Svensk Handel, valde inte ens en teknisk pryl den här gången. I stället blev det återvunna plagg.

Fredrik Svedjetun ska väl inte behöva gå naken på Östermalm för det. Han kan åtminstone ta på sig en fleecetröja gjord av gamla pet-flaskor. Det är i stort sett det alternativ som finns brett tillgängligt i dag, om du vill köpa ett nytt plagg av 100 procent återvunnet material.

Svårt att hitta 100 procent återvunnet

Polyester är det som dominerar bland de återvunna materialen i dag. Gammal bomull är betydligt svårare att göra nya plagg av med bibehållen fiberkvalitet. Ingen har ännu lyckats få till det i riktigt stor skala.

Visst ligger valet av Årets julklapp ändå rätt i tiden. Det räcker att titta på trendsettaren H&M som redan i dag frontar med att de använder återvunnen polyester, återvunnen polyamid och återvunnen plast i sina kollektioner. Till 2030 har H&M lovat att bara använda återvunna eller hållbara material. Men de, liksom andra varumärken, har en bit kvar.

H&M har gått in som delägare i svenska Renewcell som återvinner och regenererar bomullsfibrer i sin demoanläggning i Kristinehamn. Klädbolagets stiftelse satsar också mycket pengar på en ny anläggning i Kina, där de ska utveckla nya sätt att återvinna bomulls- och polyesterblandningar. Anläggningen kan hantera 100 kilo textilier per dag i nuläget, men ska inom ett år kunna klara 1 ton om dagen. Det låter kanske mycket, men klädindustrin står för betydligt större mängder än så.

Liten andel använda plagg tas omhand

Bara i Sverige hamnar över 120 000 ton textilier på marknaden varje år, varav endast 5 procent återvinns. Vi som konsumenter kan bli bättre på att lämna in våra plagg till återvinning. Stora och små varumärken kan också arbeta hårdare för att öka mängden återvunna material i sitt utbud. Men det finns ingen storskalig textil-till-textilåtervinning att tala om ännu. Det gör att utbudet av återvunna plagg i butikerna fortfarande är litet, och att modevarumärkena har svårt att ställa om.

– För att lyckas med det måste det till processer som ger kvalitativa material, investeringar till infrastrukturer som stödjer industrin inom allt från organiserad insamling, sortering, återvinning, och produktion, sa Sigrid Barnekow, då programchef på forskningsprogrammet Mistra Future Fashion, till Ny Teknik i början av september.

Enligt Sigrid Barnekow är det egentligen mer hållbart att använda de plagg vi redan har. Men det är nog naivt att tro att vi alla kommer sluta konsumera nya kläder. Valet av Årets julklapp 2018 kan därför bidra till att puffa utvecklingen framåt, så att modebranschen verkligen blir mer hållbar och cirkulär.

Innan branschen har ställt om blir det svårt att nå ut med återvunna material till den stora massan. Plagg gjorda i polyester av gamla pet-flaskor och råvaruspill från tillverkningsindustrin är lättast att få tag på. Vill du köpa något nytt av 100 procent återvunnet material har du inte så många andra alternativ.

Det kan bli många fleecetröjor under granen i år.

 

Motivering till Årets julklapp 2018

”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.”

I sitt pressmeddelande nämner analysföretaget HUI Research också second hand-plagg, men tydligt är att det är framför allt plagg av återvunna material som är i fokus.

”Plagg av återvunna material kommer med största sannolikhet att utgöra en betydande del av framtidens modehandel” förklarar analysföretaget bland annat.

Källa: HUI

Exempel på märken med återvunna material

Swedish Stockings gör strumpbyxor av återvunnen nylon.

Franska skomärket Veja gör sneakers från återvunnen bomull och pet-flaskor.

H&M använder återvunnen polyester, återvunnen polyamid och återvunnen plast i delar av sin kollektion.

Fjällräven säljer kläder som helt görs av återvunnen polyester.

Lindex säljer kläder en blandning av återvunnen polyester och nya material.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt