Amöba som rallare får Ignobel-pris

2010-10-01 11:24  

(Uppdaterad) Äntligen har forskarna hittat ett bra jobb för slemmögel. Normalt växer dessa giftiga och smittsamma svampsläktingar i ruttna trädstammar. Och de skys som pesten av jordbrukare och husbyggare. Men som järnvägsrallare har den gula och slemmiga svampen fått en ny, meningsfull uppgift.

Det är japanska ingenjörer och engelska biologer som satt det mögellika slemmet i arbete för att planera järnvägssträckningar. Det visar sig att naturen är minst lika bra som mänskliga lantmätare på att hitta billigaste och bästa vägen genom landskapet.

Forskarna byggde en karta över Japans stadskärnor med hjälp av havregryn, och observerade sedan hur slemmet bildade trådar och klumpar som knöt ihop de matnyttiga grynen. Resultatet blev ett mönster som var förvillande likt Japans järnvägsnät.

Slemmets krypande tillväxt analyserades sedan och blev en algoritm som kan användas till mer effektiva kommunikationsnät.

För sin upptäckt har forskarna belönats med årets Ig Nobel-pris (ignoble=vanhedrande) i Transportplanering. Priset delas ut av tidningen "Annals of Improbable Research till forskning som "inte kan eller bör upprepas". I priskommittén sitter en rad äkta nobelpristagare. De har efter många skratt, och viss eftertanke,valt ut följande forskning att få den tvivelaktiga äran att motta IgNobel-priset.

Ytterligare Ig Nobel-priser delas ut i olika kategorier. Bland annat Ingenjörspriset som gick till forskning på en metod att samla in valsnor med en radiostyrd helikopter. Och Fysikpriset som gick till de forskare som bevisat att det är säkrare att ha sockorna utanpå skorna än inuti när det är halt väglag.

Det senare har norrmännen redan upptäckt och stickar yllemuffar till vinterhjulen på sina bilar.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt