Karriär

TRR: Här är 10 nya jobb som lanseras 2019

Dagny Carlsson är en senior influencer, eller "oldfluencer". Foto: Karin Törnblom/TT
Amelia Adamo är en senior influencer, eller "oldfluencer". Foto: Eero Hannukainen/TT
Distansaren jobbar inte på något vanligt kontor. Foto: Martina Holmberg / TT
DNA-coach är en möjlig ny yrkestitel under 2019, enligt Trygghetsrådet TRR och analysföretaget United Minds. Foto: Science Photo Library
Klimatrevisorn håller koll på företagets klimatpåverkan. Foto: JOHN MCCONNICO

Funderar du på att bli molnvakt, oldfluencer eller robotpersonlighets-designer? Grattis, i så fall ligger ditt yrkesval helt rätt i tiden, enligt Trygghetsrådet TRR.

Publicerad

Trygghetsrådet TRR och analysföretaget United Minds har med hjälp av experter, statistik och rapporter kommit fram till 10 nya jobbtitlar som de tror kan slå igenom under 2019, som vi har fått ta del av. Här är de:

1. Distansare: Glöm det traditionella kontoret. 2019 är distansarens år, om TRR och United Minds får rätt. Distansaren kan själv välja var, hur och när hen jobbar tack vare modern teknik. En tekniker eller montör behöver inte längre vara på plats för att utföra sitt jobb utan kan använda sig av till exempel virtual och augmented reality och robotar.

2. Oldfluencer: En senior influencer. Under ett inslag i SVT:s Morgonstudion tidigare i veckan förklarade TRR:s kommunikationschef Claes Åberg att det här är någon, från "runt 50 plus", som driver frågor i sociala medier inom sitt intresseområde. Dagny Carlsson och Amalia Adamo lyftes fram som exempel på oldfluencers. Båda är inflytelserika bloggare som riktar sig mot en lite äldre, köpstark målgrupp som företag vill komma åt.

Att bli oldfluencer är också ett sätt för äldre att få en ny inkomst.

3. Gig-manager: Den nya arbetsmarknaden kallas gigekonomi. Här har fasta anställningar allt mer ersatts av frilansare och tillfälliga jobb, ”gig” alltså. Gig-managern hjälper gig-jobbarna att driva sitt företag, forma sin arbetsdag och arbetssätt, coachar och lär dem mer om försäljning och juridik.

4. Kulturflätare: Många jobbar i olika slags arbetsgrupper och nätverk i dag. När det är dags för samarbeten behövs någon som flätar samman grupperna för att lyckas nå det gemensamma målet. Det är här kulturflätaren kommer in. Kulturflätaren hjälper till med planering och implementering utifrån medarbetarnas och lönsamhetens bästa.

5. Molnvakt: När allt mer data samlas i molnet gäller det att någon verkligen har koll på vad som finns där och ser till att datan är säker och skyddad mot olaga intrång. Detta är molnvaktarens uppgift, liksom att administrera moln och förhandla fram molnlösningar för företag utifrån hållbarhet, säkerhet och kommersiella faktorer.

6. Etikutvecklare: Följer ditt företag ett etiskt ramverk och sköter alla dina underleverantörer sina affärer på ett etiskt sätt? Det här är frågor som etikutvecklaren jobbar med, för att se till att företag gör rätt och gör gott.

7. Klimatrevisor: Företag behöver ställa om för klimatet och hållbarhetsredovisning har blivit ett måste. Nu ska företagen redovisa sitt eget klimatavtryck och det här är något som klimatrevisorn hjälper till med. Hen följer och sammanställer företagets klimatavtryck och tar fram strategier för att minska det, inte bara för klimatet utan också för ekonomins skull.

8. DNA-coach: Hur du ska träna och hur du ska äta för att må bra kan i framtiden bestämmas utifrån ditt dna. Dna-coachen hjälper sina kunder att analysera deras dna, lägger fram en tränings- och kostplan utifrån detta och kan sedan följa upp hur det gått för kunden med hjälp av data från exempelvis wearables.

9. Vertikalodlare: Att odla växter på höjden och i staden blir allt vanligare och viktigare för att säkerställa att det finns tillräckligt med mat till alla. Det här är vertikalodlarens expertområde. Vertikalodlaren jobbar lokalt och klimatsmart och har koll på vilka tekniker som kan användas för att minska vårt klimatavtryck.

10. Robotpersonlighetsdesigner: Hur ser du till att en robot verkligen passar för sin roll och på företaget det representerar, inte minst när roboten är social och använder sig av olika röster och ansiktsuttryck? Det här är en fråga för robotpersonlighetsdesignern. Hen ser till att roboten har en röst och personlighet som stämmer överens med företaget den jobbar på, vare sig det är på en flygplats eller ett nöjesfält.