Tre tips: Så hanterar du störiga distanskollegor

2020-11-29 08:00  
Bara för att du jobbar på distans betyder det inte att du kommer undan störiga kolleger. Genrebild. Foto: Pexels

Att jobba på distans betyder inte att konflikter och irritationsmoment tar paus. Här är sätten att förbättra relationen till en kollega du stör dig på.

Kanske har du en påfrestande relation till en kollega, men trodde att distansarbetet skulle förbättra situationen eftersom ni slipper ses. Men enligt en artikel i Fast Company kan det vara tvärtom. Stressen som många upplever nu gör att det kan bli ännu svårare att skaka av sig små irritationsmoment. När man inte ses kan negativa tankar dessutom få en större påverkan än vid verkliga möten. Här är några tips för att hantera en jobbig kollega:

Tänk på situationen

Under pandemin tvingas människor hantera mycket annat utöver jobbet. Den jobbiga kollegan kan ha en tuff familjesituation eller uppleva andra svårigheter i sitt privatliv. Isoleringen under distansjobbet påverkar också många negativt. Innan du muttrar över irriterande beteende bör du därför fråga hur kollegan mår. Kanske upptäcker du att kollegan har svåra utmaningar och förståelsen för detta kan ändra ditt sätt att tänka kring beteendet. Även om kollegan mår bra kan ett samtal minska irritationen.

Läs mer: Så påverkar design på arbetsplatsen vår produktivitet

Ställ frågor

Din frustration kan bero på att kollegan gör saker som du inte förstår. Här kan det vara bra att i trevlig och nyfiken ton fråga varför personen agerar på ett visst sätt. Då kan du upptäcka att det du uppfattar som ett störande sätt har ett värde för kollegans jobb, och insikten kan resultera i att du får en ny syn på beteendet. Du kan även föreslå bättre sätt att nå mål. Då gör du dig inte bara av med källan till din frustration, det kan också leda till en positiv inverkan på kollegans produktivitet.

Sätt ner foten

En källa till irritation är om kollegor hindrar din egen produktivitet. De kan exempelvis missa deadlines eller leverera underlag som innehåller fel eller saknar viktiga delar. Här är det frestande att själv lägga tid på att dubbelkolla uppgifter och fixa till problemen, men då skickas signalen att du är villig att göra din kollegas jobb. Du kan inte förvänta dig att andra ska hjälpa dig att nå mål om du inte ber om det som behövs. Var därför tydlig med dina förväntningar på kollegans arbetsinsats och viktiga deadlines.

Charlotte Delaryd

Mer om: Jobb Relationer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap