Karriär

Tre saker anställda värdesätter – men som företag ofta missar

Företag missar ofta vad det är som driver de anställda till att vilja jobba och leverera. Foto: IBL

Hur kan man som företag hålla sina anställda nöjda och glada? Enligt Harvard Business Review finns det tre viktiga fundament att uppfylla.

Publicerad

Under ett samtal på en arbetsplats som handlar om vad man värdesätter i sitt arbete kommer det förmodligen inte ta lång tid innan pyramiden från den kända psykologen Abraham Maslow, och hans ”stora idé”.

Han pyramid bygger på en tydlig hierarki. När våra grundläggande fysiologiska säkerhetsbehov är uppfyllda söker vi efter kärlek och tillhörighet, sen självkänsla och prestige. Slutligen självaktualisering. Problemet med den här pyramiden är att den har ett halvt sekel på nacken. Många psykologer hävdar att den måste moderniseras.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här