Teknikbolag: Så håller vi kontakten med våra kollegor under coronakrisen

2020-04-19 06:00  

Digitala fikastunder, virtuell after work, online-yoga, chattkompisar och stegtävlingar. Ny Teknik har frågat chefer och medarbetare på några teknikbolag hur de håller kontakten med skingrade kollegor under coronakrisen.

Dagliga personliga möten på ett kontor har stor betydelse för trivsel, spontana idéutbyten och engagemang – något som riskerar att hamna i skymundan under coronakrisen. En sådan negativ effekt vill exempelvis det globala it-företaget Cisco med 250 anställda i Sverige aktivt motverka. Mycket fokus ligger därför på att alla anställda ska förbli motiverade och må bra under den snabba omställning som pandemin har medfört.

− Det vi försöker göra är att inte ha för mycket businessfokus i mötena. Vi behöver stanna till och fånga upp hur våra kollegor mår och hjälpa till att stötta, säger Per Samuelsson, vd för Cisco i Sverige.  

Företagets ledningsgrupp har även virtuella fikastunder helt utan en agenda.

− Där har vi snacket vi brukar ha vid kaffeautomaten, men nu gör vi det över video istället. Då plockar vi upp sociala signaler på ett annat sätt än när man talar i telefon.

Läs mer: Knepen för att fånga chefens uppmärksamhet vid distansarbete

Företagets norska kollegor har inspirerat till online-yoga på lunchen, och man har också stegtävlingar och digital after work i både ledningsgrupp och team. Även större personalmöten hålls numera online.

− Det handlar om ett mindset, att bestämma sig för att göra saker nu och inte vänta till senare. Det är viktigt att hålla i det vanliga, men att göra det på ett nytt sätt.

Per Samuelsson upplever positiva effekter när möten nu handlar om mer än att bara lösa uppgifter.

− Det finns fördelar med att lära känna varandra och se hur alla har det hemma. När vi kommer ut ur det här tror jag det nya normala kommer att se annorlunda ut, vi lär oss mycket nu och kommer göra saker ett snäpp bättre.

Även det mindre produktutvecklingsföretaget Prodelox i Linköping storsatsar på social sammanhållning när de 20 anställda nu distansarbetar. Bland aktiviteterna finns lunchpromenader, utomhusstafetter och digitala kafferaster. Företaget har även utsett chattkompisar som uppmanas att höra av sig till varandra dagligen som ett komplement till övriga möten.

− Sitter man hemma är det inte lika lätt att ringa någon utan att ha ett ärende. Finns en chattkompis så pratar man med minst en kollega under dagen, säger Sofia Carlson, personalansvarig på företaget.

Läs mer: Linkedin-chefen: Så blir videomötet mer effektivt

Hon lyfter fram vikten av sociala initiativ från både ledning och team för att kunna motverka isolering och lösa problem tillsammans.

− Vi är en platt organisation, men genom att företagsledningen driver vissa aktiviteter visar vi att vi värdesätter den viktiga sociala kontakten. Och vi ser ett stort engagemang i hela gruppen för att det här ska bli bra.

Ny Teknik har även frågat medarbetare på andra företag hur de håller kontakten med sina kollegor under coronakrisen. Här är deras tips:

Maria Helgars gör yogaövningar på hemmakontoret med Sogetis yogafilm i bakgrunden. Foto: Irma Helgars, 10 år

Sogeti

It-konsultbolaget har under en tid skickat ut videofilmer med fem minuters yogapass till alla anställda. Tanken är att inspirera till en kort rörelsepaus, och även förbereda för kommande liveklasser med egen yoga-instruktör på torsdagar under lunchen.

− Vi gör det här som en gest av omtanke om konsulterna som sitter hemma i både obekväma och bekväma miljöer och ska leverera på topp, säger Maria Helgars, varumärkeschef på Sogeti.

Bonnier Healthcare

På företaget deltar kollegor i stegtävlingar via Social steps för alla som vill vara med. De har även en digital after work på fredagar efter jobbet.

Vi skålar in helgen och pratar om veckan som gått. Så härligt!, säger Jessica Gervide som är teknisk chef på Bonnier Healthcare.

Emma Övelius på Lumell Associates startar dagen med en digital kaffestund med kollegorna. Foto: Erik Övelius

Lumell Associates

Här har medarbetarna morgonkaffe klockan 9 varje dag med roterande ansvar. De har också aktiviteter som quiz, gissa hemmakontoret, dela en bild från veckan eller Pictionary.

− Vi kör också en digital aw varje vecka och lunchpromenader på Teams. Det finns ett härligt engagemang från alla att få detta så bra som möjligt, säger ingenjören Emma Övelius som jobbar på Lumell Associates i Stockholm.

Zound Industries

Medarbetarna håller igång den sociala kontakten med morgonkaffe klockan 8.30 och fredagsfika på distans. HR-avdelningen anordnar även en musikquiz på fredagen som följs av en aw för kollegor som vill stanna kvar, berättar Karin Molin som är senior quality manager på Zound Industries i Stockholm.

Kollegor på Handicare AB har tävlat om bästa hemmakontoret. Foto: Negar Beyzaie Klingenstierna

Negar Beyzaie Klingenstierna på Handicare AB i Stockholm tävlar i företagets stegtävling. Foto: Privat

Handicare AB

Hittills har anställda på Handicare haft några tävlingar, exempelvis snyggaste hemmakontoret där alla fick ta bilder innan en slutlig vinnare röstades fram. De har också haft en stegtävling under två veckor via en app.

Protek projektstyrning

Här varvas föredrag om ergonomi och tips kring distansarbete med digitala kaffepauser nästan varje dag. Företagets HR-avdelning har även skickat ut kuponger via sms för att medarbetarna ska kunna njuta av en glass i vårsolen när de nu inte kan fika tillsammans.

− Vi har även haft två digitala AW:s med quiz och ett evenemang bokat till nästa vecka, säger Linnea Lundby som är projektledare inom byggbranschen.

Signe Unéus på EDR Medeso jobbar hemifrån under coronakrisen, men har daglig kontakt med sina kollegor. Foto: Richard Andreasson

EDR Medeso

− Varje dag klockan 9.30 har vi virtuell fika när alla självklart måste ha kamera på. Vi har också AW varje fredag, säger Signe Unéus, account manager på EDR Medeso i Västerås.

Clemendo AB

− Jag har dragit igång virtuell fika varje dag 9.45, via Teams. Hade första träffen idag och dagen blev så mycket roligare, säger Andrea Lomander Cedergren, projektledare och produktspecialist på Clemendo AB i Helsingborg.

Hilda Lidén på Tarsier Studios håller kontakten med sina kollegor genom videomöten. Foto: Hilda Lidén

Tarsier Studios

− Vi på mitt team brukade ses en vända på fredagseftermiddagarna redan innan. Men nu när alla jobbar hemifrån tyckte vi att det kändes ännu viktigare att ha möjlighet att umgås och vara sociala. Vi använder videokonferens, snackar skit, har en gemensam playlist och tar en kaffe eller skålar i något ihop, säger Hilda Lidén, teamledare på datorspelföretaget Tarsier Studios i Malmö.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap