Tänk på tonen − och jobbet kan bli ditt

2019-05-29 08:14  
Foto: Chris Ryan

Hur du framstår under en intervju kan avgöra om du får jobbet eller om rekryteraren ryggar tillbaka. Här är några tips kring hur du hittar det rätta tonläget.

På sajten Fast Company ger Judith Humphrey som grundat The Humphrey Group, inriktat mot ledarskap och kommunikation, sina tips för att hitta tonen som slår an en sträng hos rekryterare.

Var bestämd – inte aggressiv

Detta kan göra hela skillnaden i en intervju. Att vara bestämd innebär att du kan förmedla dina idéer och värderingar, och på så sätt bekräfta att du skulle passa bra för rollen. En aggressiv framtoning signalerar i stället stridslystenhet och attack. En intervjuare kan då bli avskräckt. Undvik att säga att det vore ett misstag att inte anställa dig, att du ogillar din nuvarande chef eller att du har fått andra erbjudanden.

Var självsäker – inte självgod

En självsäker jobbkandidat presenterar sina meriter och visar sina styrkor på ett övertygande sätt, och lämnar sedan beslutet i rekryterarens händer. En självgod person överskattar ofta sig själv och utgår från att anställningen är i hamn, ungefär som Jag har allt du letar efter, när kan jag börja? Ingen vill anställa en alltför kaxig jobbkandidat.

Läs mer: Frågorna ditt cv måste besvara för att du ska nå drömjobbet

Var öppen – inte långrandig

Det kan vara positivt att ge lite bakgrundsinformation om dig själv genom att berätta om några personliga händelser, prestationer eller utmaningar i karriären. Men här gäller det att se upp. Sådana berättelser kan lätt sväva iväg. Håll dig kort och se till att det du berättar har en poäng.

Var förberedd – inte programmerad

Om du låter som ett manuskort får du aldrig jobbet, däremot ska du förbereda dig. Det bästa sättet är att skriva ner vad som är viktigast att förmedla. Se till att det finns ett huvudbudskap om dig själv, och stödpunkter som visar dina styrkor och meriter. Formulera svar på tänkbara intervjufrågor och öva så att du känner dig bekväm. Då kommer det låta spontant när du pratar. Du framstår också som tydlig och säker.

Läs mer: Taktiken som minskar skräcken att tala inför publik

Var artig – inte inställsam

Ett trevligt beteende är en självklarhet, men överdriv inte med fjäsk och inställsamhet. Det är artigt att visa uppskattning för att du blivit kallad på intervju, och att du är hedrad att vara en av kandidaterna. Men undvik att framstå som undergiven. Tacka inte överdrivet för intervjun och säg inte att det varit en ära att få träffa en sådan stark HR-ledare.

Var förväntansfull – inte orolig

Det är normalt att vara nervös, men kanalisera den energin till något positivt. Tala entusiastiskt om möjligheten med jobbet, och hur spännande det skulle vara att ta dig an den nya rollen. Se till att du inte överdriver. Ingen vill anställa en kandidat som inte kan hålla sig lugn under en intervju. Satsa istället på att förmedla att du är redo för jobbmöjligheten.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap