Taktiken som gör nätverkande mindre obekvämt

2019-04-02 14:50  
Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Ryser du vid tanken på mingel och nätverkande? Du är inte ensam, men det finns genvägar till ett brett kontaktnät som kan gynna karriären.

För att bli kvitt eventuella obehagskänslor när nya relationer ska odlas kan det vara bra att ändra inställning, och se nätverkande som en process snarare än ett enskilt tillfälle.

Det australiska public service-bolaget ABC har i en artikel låtit företagspsykologen Stephanie Thompson och karriärrådgivaren John Taccori beskriva hur man kan bli en bättre nätverkare.

Bakgrunden är en undersökning som visar att en fjärdedel av alla jobb i Australien under 2016-2017 inte annonserades ut, vilket visar nyttan av kontakter. Här är ett urval av tipsen:

Inse att du redan gör det

Du nätverkar redan mer än du tror oavsett om du är på jobbet, en företagstillställning eller bara tar en drink med kollegorna. Och att bli introducerad för nya personer av människor vi redan känner är ett av de mest effektiva sätten att knyta kontakter. Sociala och professionella plattformar kan också vara värdefulla för att knyta kontakter inom din bransch, och få information eller tips kring samtalsämnen inför ett möte.

Läs mer: Lär dig knepen för att konversera på minglet

Ge mer än du tar

Nätverkande behöver inte alltid handla om att själv få ut något av det. Det är ett tillfälle att lära sig av andra, men också att själv bidra. Dela med dig av dina kunskaper och ha en positiv, samarbetsvillig attityd. Över tid kan det leda till att du blir personen att vända sig till vid behov av viss kompetens.

Tänk långsiktigt

Spring inte från person till person för att försöka träffa så många som möjligt under ett särskilt evenemang. Det tar tid att utveckla relationer.

− På sikt kommer du att möta alla dessa människor, så ha inte bråttom, säger karriärrådgivaren John Taccori till ABC.

Lär dig att lyssna

Många av oss ogillar kallprat och vet inte vad vi ska säga. Välj då i stället att vara en aktiv lyssnare och ställ frågor till andra. Då minskar pressen och andra får känna sig lyssnade på. Samtidigt lär du dig mycket om en annan person.

Läs mer: Personlighet i topp när it-företag rekryterar

Underhåll en ny bekantskap

Underskatta inte vikten av att följa upp ett lyckat möte. Då etablerar du ett sätt att få relationen att fortsätta. Att skicka ett mejl är bra, men ett telefonsamtal kan vara ännu effektivare.

− Bli en röst, visa hur välartikulerad och intressant du är, ha ett samtal på det gamla vanliga sättet, säger företagspsykologen Stephanie Thompson till ABC.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap