Karriär

Speljätten Ubisoft öppnar svensk studio

Branschjätten Ubisoft startar en ny studio i Stockholm och söker 100 utveckare att anställa. Foto: Alamy

Sverige har blivit en allt starkare lysande stjärna i mångmiljardindustrin dataspel. Nu startar branschjätten Ubisoft en ny studio i Stockholm – som vill anställa 100 utvecklare.

Publicerad

– Det är fantastiskt roligt och extra roligt nu när jag får berätta för alla att det händer, säger Patrik Bach som ska leda den nya spelstudion.

Han har tidigare varit chef för bland annat välkända svenska studion EA Dice, mest känd för den populära Battlefieldserien.

Målet är att anställa hundra duktiga spelutvecklare under de kommande två åren. Och just i Sverige finns den kompetensen, menar Patrik Bach.

– Det handlar egentligen inte om att flyga in folk från hela världen. Stockholm är en av världens bästa spelstäder. Jag tror att det finns en hel del spelutvecklare i Stockholm som är intresserade av den kanske lite annorlunda inställningen till att göra spel, säger han.

Läs mer i guiden:

Ubisofts nya stockholmsstudio kommer inte att fungera som en in- eller outsourcingstudio, utan jobba med egna projekt och idéer. Men för att få fart i arbetet finns det planer på att samarbeta med systerstudion Massive Entertainment i Malmö kring det nyannonserade Avatar-spelet, efter James Camerons framgångsrika film med samma namn.

– Tanken är att vi ska använda det som en startbana, parallellt med att vi fokuserar på andra och egna saker, säger Patrik Bach.

I sammanhanget kan nämnas att även Massivestudion går som tåget och vill anställa fler utvecklare. Närmare bestämt 200 utvecklare under de kommande åren.

Läs mer i Ny Teknik:

Sveriges rykte i den allt mer lukrativa spelbranschen är grundmurat i omvärlden. Men hur blev det så? Dels för att vi har en tradition av att skapa underhållning, dels för att svenskarna gillar teknik, tror Patrik Bachman.

– Sverige har en väldigt gedigen ingenjörsgrund, folk är uppväxta med teknik och är intresse för att lära sig ny teknik i modersmjölken. Vi har varit väldigt snabba med allt från mobiltelefon till internet och spelutveckling, säger han.

– Jag hävdar också att vi har väldigt god smak i Sverige och Skandinavien. Vi är inte mycket för att plagiera utan har en egen stil. Det uppskattar spelare väldigt mycket.