Slussens grund vilar på hans arbete

2017-05-11 12:52  
Andreas Backhammar läste väg och vatten på KTH.

Andreas Backhammar jobbar med Sveriges mest avancerade grundläggningsarbete. Slussen är ett byggprojekt som bara dyker upp en gång under livet – och det kan knappast bli mer ”väg och vatten”.

Stockholms Slussen-bygge är ett av de största och mest komplicerade arbeten som någonsin har utförts i Sverige.

– Det var därför jag hoppade på det, just för att det är komplext. Jag kommer förmodligen aldrig få göra något liknande igen, säger Andreas Backhammar. Den 36-årige väg- och vatteningenjören är Skanskas blockchef för grundläggningsarbetet. Totalt ska han borra ned omkring 1 500 pålar, ett jobb som kommer pågå i flera år.

Slussen bjuder på geologiska utmaningar. Berggrunden ligger som djupast 70 meter ned, under lager av fyllningsmassor, sand, dy och gyttja. Att nå ned till berget är ett måste för att konstruktionen ska stå orubblig i stipulerade 120 år. Andreas har tillgång till ny teknik, bland annat en borr som drivs av vatten istället för luft.

– Det blir mindre omgivningspåverkan med vatten. Vi undviker vibrationer och sättningar i de omgivande byggnaderna. Man har kollat dem dagligen och inte sett någon som helst påverkan, säger han.

Läs mer i Ny Teknik:

Läs mer: Slussen byggs utan ritningar

Andreas började sin karriär på Skanska, men i dag är han vd för familjeföretaget Ahlqvists Brunnsborrning AB, som är konsulter för Slussen-bygget. Med startår 1914 för bolaget är det inte underligt att familjen hemma på Gotland sporrade sonen att läsa väg- och vattenbyggnadsteknik på KTH. Andreas har alltid jobbat inom bygg- och anläggningsbranschen, och där kunde han ha fortsatt. Men den händige gotlänningen ångrar inte att han blev civilingenjör.

– Man har en så pass bred utbildning man snabbt kan snappa upp och lära sig nya saker. Man får en djupkunskap och en förståelse som gör att man lättare kan ta sig an problem i verkligheten. Men när du kommer ut som civilingenjör från KTH så är du egentligen inte bra på någonting, säger Andreas.

Han har bara hunnit sitta på vd-stolen i åtta månader, och rollen har sina för- och nackdelar.

– Det är mycket jobb – inte alls som att vara anställd och arbeta mellan klockan 07:00-16:00. Du kan inte stänga av på samma sätt, det är den största skillnaden. Men samtidigt har man en annan frihet, säger han.

Läs mer i Teknikhistoria:

Läs mer: Slussen i Stockholm – ständigt i fokus för ombyggnader

I dag bor Andreas söder om Stockholm. med sin fru och två barn, på 3,5 år respektive sju månader. Därför har han inget utrymme för några extravaganta fritidssysslor.

– Det blir jobb och familj, inget annat. Men jag har alltid ett byggprojekt på gång hemma – och våren är en bra tid för det. Just nu har jag rivit en altan och ska bygga en ny. Tidigare har jag bland annat byggt ett garage och en friggebod. Jag har alltid något på gång, säger han.

Andreas konstaterar att han som många ingenjörer har svårt att stänga av sin passion för yrket.

– Jag tror att man lever lite i det som civilingenjör. Hela tiden när jag är ute och reser, eller när jag tittar på tv, så vill jag spana in andra byggen. Det är alltid roligt att kolla på broar, tunnlar och husprojekt. Min fru säger att jag är yrkesskadad, säger Andreas Backhammar.

Andreas Backhammar

Jobbar som: Vd för familjeföretaget Ahlqvists Brunnsborrning AB – som är konsulter för Slussen-bygget.

Ålder: 36 år

Utbildning: Väg- och vattenbyggnadsteknik på KTH 2001-2006.

Första jobbet efter utbildningen: Inom jordförstärkning med kalkcementpelare, för Skanska i Norge.

Bor: Söder om Stockholm.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap