Sju smarta tips för att sälja in din idé

2018-10-30 13:25  
Foto: Viacheslav Iakobchuk / Alamy

Ok, så du har en kanonidé som kommer att öka företagets resultat eller göra det till en bättre arbetsplats. Men det är ingen garanti för att chefen och kollegorna jublar. Här är tipsen som ökar chanserna för att ditt förslag får genomslag.

Det är svårt att få folk att lyssna på din idé, förstå den och agera på den, men det är också en viktig färdighet att bemästra med tanke på att dagens organisationer hela tiden måste förändras, anpassa sig och vara innovativa.

Förmågan att föreslå och få igenom egna initiativ är dessutom kritisk för din egen karriär. Harvard Business Review ger några tips på hur du kan gå tillväga:

– Förstå vad som motiverar dig. På så sätt kan du också uttrycka dina motiv på ett övertygande sätt.

– Tänk litet. Att göra din idé så specifik och fokuserad som möjligt hjälper dig att formulera problemet och din lösning.

– Samla feedback. Testa din idé lite informellt på kollegorna när tillfälle ges – och lyssna noga på vad de säger.

Läs mer: Det här företaget förbjuder Powerpoint

– Anpassa dig till publiken. Var strategisk i hur du säljer in din idé på olika sätt hos olika grupper.

– Sälj, sälj, sälj. Att sälja in en idé är inte en enskild händelse – det är en kampanj där du måste få med dig många olika typer av personer.

– Föreslå ett pilotprojekt. Det ger en chans att prova idén och kan dessutom få fler att bli mer positiva.

– Låt dig inte nedslås, även om det tar tid att få gehör för din idé. Uthållighet är nyckeln. Fokusera på vad som är nyttan med din idé, inte att det är du som står bakom den.

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap