Karriär

Så vill Google stärka kvinnliga entreprenörer i Sverige

Anna Wikland, chef för Google Sverige. Foto: Pontus Lundahl/TT

Färre kvinnor än män väljer att starta eget företag. Google i Sverige vill nu ge kvinnor en skjuts framåt för att förverkliga sina idéer och bli framgångsrika entreprenörer.

Publicerad

I dag lanserar Google i Sverige (och i andra länder) initiativet #WeStart, som utöver ett digitalt event där kvinnliga företagare delar med sig av sina erfarenheter, också innebär starten för ett inkubationsprogram som riktar sig till kvinnor.

50 utvalda företagare ska väljas ut för att delta i inkubatorn som pågår under hösten. Genom ett skräddarsytt program ska deltagarna få förutsättningar att ta sina spirande affärsidéer vidare till verksamhet, men också få råd om exempelvis finansiering och säljstrategier.

Programmet, som ges av Google Digitalakademin, innehåller även workshops och föreläsningar med experter inom entreprenörskap och startups. 

Utöver Google deltar Freja Kvinnor, Entreprenörsskapsforum, Internetstiftelsen och Business & Dreams i initiativet #WeStart.

Kvinnliga entreprenörer i Sverige

Enligt rapporten Global Entrepreneurship Monitoring är andelen kvinnor som driver företag i Sverige betydligt lägre än andelen män. 9,7 procent av männen definierar sig som entreprenörer jämfört med 4,8 procent av kvinnorna.

Enligt statistik från SCB stod kvinnor för cirka 28 procent av det totala företagandet i Sverige under 2020.

Källa: Entreprenörsskapsforum