Så undviker du att bli överkörd på jobbet

2019-05-21 14:29  
Foto: Trevor Adeline

Ägnar du en stor del av arbetsdagen åt att hantera önskemål från kollegor som vill ha din tid, energi och expertis? Även om du är en schysst och lojal lagspelare kan det vara dags att börja prioritera dig själv.

Att bry sig om sitt jobb är bra, men att alltid vara till lags kan resultera i att andra drar fördel av ditt engagemang och din vänliga inställning. Det kan sluta med utmattning eller ilska över att bli utnyttjad.

Genom fyra enkla steg kan du börja sätta ner foten och se dina egna behov, menar karriärcoachen Melody Wilding i en artikel i Business Insider.

Sätt namn på den underliggande rädslan

Att alltid vilja vara till lags är baksidan av styrkor som känslighet och engagemang. Din vilja att hjälpa andra kan ha goda intentioner, men det är också viktigt att erkänna rädslor som driver dig att tillgodose andras behov. Är du rädd för att bli avvisad eller för att misslyckas? Sätt en etikett på rädslan så minskar den sin makt över dig.

Var ärlig om kostnaden

Fråga dig själv om belöningen att alltid vara omtyckt, och sedd som pålitlig, på kontoret är värd konsekvenserna. Att alltid säga ja är inte bara utmattande, det kan också underminera din personliga integritet. Du kanske även bidrar till att förverkliga idéer som du inte själv tror på. Omvänt kan förmågan att hävda dig själv, dina egna idéer och att prioritera egna behov hjälpa dig till framgång i din karriär.

Läs mer: Fyra orsaker till att du inte maxar din potential

Lär andra hur du vill bli behandlad

Om du inte värdesätter din tid, kommer ingen annan att göra det heller. Sätt gränser istället för att alltid vara tillgänglig. Lär dig att säga nej till orimliga förfrågningar. Öva in färdiga svar som att du har en deadline snart och inte hinner hjälpa till, eller sätt upp en tidsram när du är tillgänglig. Det hjälper dig att säga nej till projekt utan att skada relationer.

Gör motsatsen

Om din första reaktion alltid är ställa upp även om det är kontraproduktivt eller självabsorberande, låna den psykologiska tekniken om motsatt handling.

Den handlar om att omdirigera ohälsosam respons till ett hälsosamt beteende genom att göra motsatsen till vad känslorna säger. Om din vilja är att lösa alla problem, gör motsatsen genom att coacha människor att själva hitta lösningar.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap