Karriär
Så ska IVA få fart på svenska entreprenörer
IVA lanserar nu en satsning för att få fart på entreprenörskapet i Sverige. Ordförande för den nya Entreprenörskapsakademien är styrelseproffset Kristina Alsér. På hennes önskelista står fler innovativa entreprenörer – men då krävs mer kunskap, en förändrad kultur och ett förbättrat klimat.
Är dagens entreprenörsklimat i Sverige dåligt?
– Nej, jag skulle inte säga att det är ett dåligt klimat, men det finns en otrolig potential och jag tycker det är synd att vi inte tar vara på den bättre. När jag blickar tillbaka på när min pappa blev entreprenör på 1970-talet så har vi inte kommit så jättemycket längre när det gäller klimatet och kulturen. Det saknas ganska mycket kunskap om entreprenörskapets bidrag till samhällets utveckling, säger Kristina Alsér.
Vad behöver förbättras?
– Politiker, beslutsfattare och myndigheter måste förstå entreprenörskapets viktiga roll och se sambandet mellan den innovativa utvecklingen och samhällsnyttan. Vi behöver personer som kan tänka utanför boxen. Vi har inte råd att inte ta vara på entreprenöriella, modiga och riskvilliga människor. Och entreprenörskap måste främjas redan i skolan.
Varför borde fler satsa på att bli entreprenörer?
– Det handlar om att förverkliga sina tankar, idéer och bidra till samhällets utveckling. Vi kan inte lösa morgondagens problem med gamla lösningar. Här är exempelvis ingenjörer som vågar utveckla sin entreprenörsådra otroligt viktiga, både inom industrin men också det offentliga. Om man tittar på innovation och förnyelse i näringslivet så har det ju ofta skett inom ramen för de existerande företagen.
Hur ska fler kunna ta klivet och bli entreprenörer inom teknikområdet?
– Jag är övertygad om att goda exempel och förebilder är viktiga, men också att försöka minska avståndet från anställd till företagare. Men för mig handlar entreprenörskap inte bara om att starta små företag utan också om intraprenörskap inom stora företag och organisationer. Att vara entreprenör handlar om att gå lite utanför ramarna, att testa och våga misslyckas. Och då handlar det mycket om kulturen i företag eller organisationer, att man vågar släppa fram de här förmågorna. Det tycker jag kanske är viktigare än att ännu fler startar ett litet företag.
Du ser behov av förebilder, var finns de idag?
– Jag tror att vi måste bli bättre på att inte bara lyfta fram de här fantastiska techjättarna. Ska vi ha fler entreprenörer behövs också mångfald och igenkänning. Det finns otroligt många bra exempel på framgångsrikt entreprenörskap runt om i byar, städer och regioner. Under pandemin har många företag haft det tufft men ändå kunnat ställa om. Ett exempel är ju årets entreprenör David Modig, som såg möjligheten att leverera till en ny bransch när flygindustrin backade och nu utvecklar utrustning för produktion av komponenter till elbilstillverkning. Entreprenörskap handlar om att se möjligheter när behoven ser annorlunda ut idag än de gjorde igår, säger Kristina Alsér.