Så motar du trötthet i coronapandemins spår

2020-11-06 08:21  
Kan egna små belöningar vara en väg till minskad trötthet?

Kämpar du dig igenom jobbdagen med en tilltagande trötthet och pandemileda? Du är inte ensam. Med dessa tips kan både energi och humör få en liten kick.

Coronapandemin är påfrestande och distansarbete kan vara utmattande för många, men det finns strategier för att mota trötthet och öka produktiviteten, menar företagscoachen och mentorn Elizabeth Hartke i en artikel i Fast Company:

Bestäm tid för jobbstart

Många har knappt hunnit vakna innan mobilen, sociala medier och e-post ska kollas. Detta beteende gör att du riskerar tappa kontroll både över hur du mår och kommande schema under dagen. Bestäm istället en specifik starttid för arbetsdagen. Tydliga gränser mellan privatliv och jobb bidrar till mer energi.

Läs mer: Fem tunga skäl till att du bör lämna komfortzonen

Delmål under dagen

Våra hjärnor gillar belöningar. Istället för att plöja igenom listan över dagens alla måsten kan du belöna dig med exempelvis en kort promenad, eller ett samtal till en vän, när en uppgift har slutförts. Att fira små milstolpar − och ha något att se fram emot − ger både motivation, energi, bättre humör och större fokus.

Träna eller koppla av

Schemalägg tjugo minuter av din dag för att ladda batterierna genom ett kort träningspass, stretching eller meditation. De sistnämnda alternativen blir dessutom tillfällen till djupandning som ger mer syre till hjärnan. Det minskar tröttheten och höjer humöret.

Vila ögonen

När nu många aktiviteter har blivit virtuella, och vi har färre personliga möten, tillbringas mycket tid framför datorskärmar. Det belastar ögonen och ökar tröttheten. Tänk därför på att ta pauser för att vila ögonen. Har du inte möjlighet att lämna skärmen så kan du använda speciella glasögon eller justera datorinställningar för att reducera det blå ansträngande ljuset.

Blockera tid

Om hela dagen fylls med arbete kan produktiviteten, energinivån och hjärnans funktion försämras. Är du helt uppbokad under dagen finns dessutom inget utrymme för kreativitet och återhämtning. Blockera därför tid i din kalender för att kunna lämna datorn och vila dina sinnen. Pauser kan vara tillfällen när nya idéer föds.

Charlotte Delaryd

Mer om: Distansarbete

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap