Så konfronterar du en medarbetare på jobbet

2021-01-25 09:29  
Att konfrontera en medarbetare kan vara tufft. Foto: Pexels

Konflikter och störande situationer kan inträffa på jobbet, men att ta tag i problem är viktigt för att både arbetssituationen och relationer ska fungera. Här är några sätt att närma sig ett obekvämt samtal.

Kanske avstår du hellre från att ta itu med ett problem eller en konflikt på jobbet av rädsla för att förvärra situationen. Men risken är då att problemet istället växer. Att ställa någon mot väggen är obekvämt, men enligt en artikel i Fast Company är konfrontationer viktiga för att kunna upprätthålla både positiv stämning och produktivitet. Här är några tips för att smidigt och framgångsrikt konfrontera en medarbetare:

Linda inte in problemet

Inse att konfrontationen kommer att bli obekväm. Inled därför inte samtalet med komplimanger och vänliga ord för att sedan närma dig problemet. Om du går rakt på sak förbereder du motparten för att samtalet kommer att bli svårt, men viktigt. Du kan exempelvis säga att du länge undvikit att ta upp problemet, men att du nu vill prata till punkt och sedan lyssna på inspel. Då visar du en tydlig avsikt och skapar bättre förutsättningar för en öppen dialog.

Läs mer: Så stärker du utmattade medarbetare

Undvik defensivt beteende

Konfrontationen gynnas inte av att en medarbetare hamnar i försvarsställning. Då kommer personen bara att vilja ducka och skydda sig själv. Ett sådant sinnestillstånd bidrar inte till aktiv lyssning. Undvik därför att peka ut dåligt agerande, formulera istället hur du själv upplever och känner inför det aktuella problemet. Ta inte upp att även andra är missnöjda med personens beteende. Håll dig till dina egna erfarenheter.

Låt fakta tala

Låt inte din egen upprördhet överskugga samtalet, utan håll dig till fakta. Istället för att säga att en medarbetare exempelvis inte bryr sig om att komma i tid, kan du nämna de tillfällen personen faktiskt varit sen och att det inte är acceptabelt. Om dina faktapåståenden ifrågasätts bör du inte bli defensiv. Var istället beredd att lyssna, medge att du kan fel om någon faktadetalj, men ändå har rätt i sak. 

Läs mer: Rekordmånga jobbar på distans: ”Väldigt bra”

Navigera rätt i samtalet

Vid en konfrontation är det lätt hänt att din motpart styr in samtalet på personliga saker. En naturlig reaktion är då att vilja trösta och prata om dessa problem istället. Motstå denna frestelse. Återknyt till orsaken bakom samtalet och erbjud dig att prata om personliga problem vid ett annat tillfälle. Genom att lyssna uppmärksamt, se till att hålla rätt kurs och ta kontroll över samtalet kan du lättare uppnå det du vill. 

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap