Så kommer du framåt om en konflikt uppstår på jobbet

2021-05-07 08:04  
Att vara oense med en kollega eller en teammedlem är inte särskilt roligt, men det behöver inte vara dåligt. Foto: Pexels

Konflikter på jobbet kan vara produktiva, men för att nå resultat behövs en dos vänlighet och god lyssnarförmåga.  

Att vara oense med en kollega eller en teammedlem är inte särskilt roligt, men det behöver inte vara dåligt. Konflikter kan till och med vara produktiva eftersom olika perspektiv kan leda fram till ett bättre slutresultat. Men då gäller det att vara schysst, stötta kollegan och visa att du har det bästa för ögonen.

Karriärcoachen Avery Blank tipsar i Forbes om tre sätt att lösa upp knutar.

Hitta gemensamma områden 

Jobbprojekt är ofta komplexa, och troligen är du och kollegan inte oense om alla aspekter av en fråga eller ett problem. Lyft fram de delar ni är överens om och visa att det faktiskt finns en gemensam grund att stå på. Var tydlig med att du lyssnar och förstår din motparts argument.

Läs mer: Körigt på jobbet? Så ger du bra feedback till chefen

Ställ frågor och inhämta information 

Undvik en reflexmässig negativ reaktion om du skymtar ett problem. Ta en paus om det är möjligt, fundera och återkom. Ställ frågor kring de områden du inte håller med om. Hör dig för om detaljer som kan påverka processen. Ny information kan få dig att se mer positivt på saken. Bejaka nya tankar. Att vara defensiv gynnar varken dig, företaget eller relationen till kollegan.  

Berätta varför du inte håller med 

Om du fått mer information och fortfarande inte håller med din kollega bör du berätta hur dina tankar går. Var tydlig med att fokus ska ligga på problemet, inte på personen, och skälen till att du har en annan syn på saken. Var tydlig med att din åsikt är motiverad och inte förhastad. För att få förtroende är det viktigt att visa att du bara har goda avsikter. 

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap