Karriär

Så jobbar svenska ingenjörer utomlands under coronakrisen

Marika Jensen. Foto: Sebastian Jensen
Anna Tidström. Foto: Northvolt
Susanne Wik. Foto: Privat
Anna Ehrenborg. Foto: Privat

Distansarbete med barn hemma, obligatoriska munskydd, sinkade leveranser och kreativa tekniklösningar. Ny Teknik har pratat med svenska ingenjörer i fyra olika världsdelar om hur deras liv och jobb har påverkats av coronapandemin.

Publicerad
Marika Jensen. Foto: Sebastian Jensen

Kina: Vi har kommit på lösningar och anpassat oss

För ingenjören Marika Jensen, som har arbetat i Kina sedan 2018, har munskydd blivit så självklart att det numera räknas som ett klädesplagg. Utan ansiktsmask släpps hon varken in i affärer eller på sin arbetsplats på Volvo Cars fabrik i staden Chengdu. Där kontrolleras också kroppstemperaturen när hon kommer till jobbet och när hon åker hem.

− Som svensk är man ju ovan vid munskydd och ibland tar jag av mig det vid skrivbordet, och så kanske jag springer iväg för att titta på något och då får jag en tillsägelse att backa, säger Marika Jensen.

Provinsen Sichuan har haft få coronafall i jämförelse med utbrottet i staden Wuhan, men i samband med det kinesiska nyåret stängdes bilfabriken och planerade ledigheter för de anställda förlängdes med några veckor. Sedan dess rullar produktionen och det mesta är som vanligt på arbetsplatsen med flera tusen anställda, som förutom obligatoriskt munskydd även måste hålla strikt social distans.

− Vi får till exempel inte sitta ner och äta i kantinen. Det är nog det enda som ligger kvar som en efterdyning.

Marika Jensens arbete som produktionsingenjör, med ansvar för optimering av nedladdning av mjukvara till personbilarna, har inte nämnvärt påverkats av pandemin.

− Det fanns givetvis en oro för att projekt skulle pausas och att det här skulle hämma den tekniska utvecklingen, och därmed vår leverans. Men vi har varit flexibla, kommit på lösningar och anpassat oss. Det är häftigt att se och ta del av.

Situationen har dock medfört att de digitala mötena blivit fler, något som inte gått helt smärtfritt när många kollegor varit ovana att använda exempelvis Teams.

− Här finns inte flexibel arbetsdag. Du kommer klockan 8, sitter på din plats och går hem klockan 17. Så hela den biten att få ordning på den digitala arbetsplatsen har varit svårt. Det har nog varit den största utmaningen, säger Marika Jensen.

Susanne Wik. Foto: Privat

Australien: Vi har behövt förlänga arbetsdagen enormt

Restriktionerna har nu lättat lite i Australien men under lång tid var exempelvis skolor, restauranger, parker och stränder stängda. Strikta regler om social distansering har även inneburit att Susanne Wik och hennes man, som båda är ingenjörer, har jobbat från bostaden i Sydney. Här har de under tio veckor jonglerat distansjobb med hemundervisning av barnen.

− Det har varit en rejäl utmaning och vi har varvat jobbpass med ansvar för barnen. Vi har behövt förlänga dagen enormt för att hinna allt som behövs göras på en arbetsdag, och vi var ganska glada när skolorna öppnade igen, säger Susanne Wik.

Hon är projektledare på ett stort läkemedelsbolag, och coronakrisen har inneburit att företaget har pausat projekt som inte klassats som kritiska. Susanne Wiks huvudprojekt, att ansvara för en ny produktionslinje eftersom verksamheten expanderar, har däremot fortsatt.

Arbetet har flutit på bra utan större förseningar, men reserestriktioner har tvingat fram lite annorlunda lösningar för leveranser av utrustning till fabrikens nya produktionslinje. Normalt skickar bolaget ett eget team till olika tillverkningsländer för att säkerställa funktions- och kvalitetstester av exempelvis packmaskiner innan leverans kan ske. Testerna har nu gjorts med hjälp av videoinspelningar i exempelvis Tyskland och Japan.

− Vi har skickat våra protokoll till leverantörerna som satt upp kameror och filmat testerna, och sedan skickat tillbaka ifyllda protokoll till oss.

Susanne Wik tror att sådana här digitala samarbeten och nya tekniska lösningar kan bana väg för andra arbetssätt efter pandemin.

− Vi kanske inte behöver resa fem personer till en leverantör. Jag förstår varför vi gör det, men kanske kan vi göra det på ett bättre sätt, säger hon.

Anna Tidström. Foto: Northvolt

Tyskland: Expansion i full fart samtidigt som corona

Mitt i pandemin har det varit full aktivitet inför starten av Northvolts och Volkswagens gemensamma batterifabrik i Niedersachsen. Och i Braunschweig, nära Volkswagens huvudkontor, jobbar nu it-ansvariga Anna Tidstam febrilt med rekrytering av personal.

− Det är en expansion i full fart samtidigt som corona, säger Anna Tidstam som är IT-ansvarig på företaget.

Hon rekryterar nu allt från it-chefer och projektledare till mjukvaruutvecklare. Men restriktionerna kring resor och kontorsarbete har gjort att allt mer arbete måste ske virtuellt. Nu börjar dock vissa restriktioner lättas.

− Det har varit spännande att starta upp ett företag nu, framförallt har vi använt videokonferenser mer än vad vi annars gör. Anna Tidstam tror inte att pandemin påverkar möjligheten att attrahera rätt kompetens.

− Projektet har i sig en stor dragningskraft, säger hon.

Anna Ehrenborg. Foto: Privat

Brasilien: Personligen har det varit väldigt jobbigt

Ingenjören Anna Ehrenborg flyttade till Brasilien i december för att jobba för lastbilstillverkaren Scania på ett lokalt kontrakt. Förutom jobbambitioner hade hon förhoppningar om att upptäcka kulturen, resa till olika platser och besöka vackra stränder. Hon hoppades också bygga upp en vänskapskrets i Sao Bernardo där Scanias fabrik ligger. Men hennes förhoppningar har tillfälligt grusats av pandemin som i stort sett stängt ner hela landet.

− För mig personligen har det varit väldigt jobbigt. Jag får knappt lämna mitt hus och har nästan varit helt ensam i två månader. Jag har inte ens sett mitt lokala shoppingcenter öppet, säger Anna Ehrenborg.

Från lägenheten håller hon kontakt med sina heltidsarbetande kollegor i Brasilien, men även med Scanias Sverigekontor där permitteringar medfört att antalet mötesdagar i veckan har krympt till två.

− Det har gått bra, men de här två dagarna blir extremt stressiga.

Anna Ehrenborg är uppdragsledare med ansvar för en rad kostnadsbesparande projekt. Generellt har takten i hennes projekt, som ofta handlar om design och justeringar av delar till lastbilarna, sinkats av stressade leverantörer i Europa och Latinamerika.

− Det har blivit många förseningar och leverantörerna har kanske inte tid att sätta sig in i de här frågorna. De har fullt fokus på att leverera.

Det är oklart när Brasilien kommer att lätta på restriktionerna, men hon ser ändå små ljusglimtar i tillvaron.

− Det har gått väldigt smidigt för alla att jobba hemifrån. Tidigare var det bara kontoret som gällde här. Och vi jobbar väldigt bra tillsammans i min grupp och håller teamandan uppe.