Karriär

Så fokuserar du bättre när allt hopar sig på jobbet

Foto: Unsplash

Kanske har du en att göra-lista som är fullspäckad med arbetsuppgifter? Här är tipsen för att sortera, rensa hjärnan och minska känslan av att allt hopar sig.

Publicerad

Starten av ett nytt år kan vara överväldigande. Kanske ska nya projekt som planerades förra året nu dras igång, och en upplevelse av att nästan drunkna i jobb kan uppstå. I tidningen Forbes ger karriärcoachen Avery Blank tre tips för att nå viktiga mål samtidigt som stressen hålls under kontroll.

Planera och visualisera

Använd en kalender för planering. Anteckna möten, uppgifter och deadlines. Skriv ner dina tankar och saker du måste göra. Att visualisera och få en överblick är ett bra sätt att slippa hålla allt i huvudet. Se över kalendern dagligen och bocka av saker du gjort. Då får du en känsla av att ha presterat något varje dag.

Få saker ur vägen

Det kan finnas mindre viktiga uppgifter som gnager i bakhuvudet och hindrar dig från att fokusera på nästa steg. Ett tips är att ta tag i dessa först. Avsluta saker som vållar mest oro och stress. Då rensar du huvudet och kan lättare gå vidare med resten du vill slutföra. Var noga med att inte överutnyttja denna metod, risken är då att viktigt arbete som måste göras skjuts upp.

Balansera krav och förväntningar

Livet är mångfacetterat och det kan vara svårt att hålla jämna steg med allt som ingår i yrkeslivet och den privata sfären. Här är det viktigt att inse att man inte behöver vara på topp inom alla områden samtidigt för att vara framgångsrik. Det är okej att fokusera på vissa delar av livet vid olika tillfällen. Inse att du är mänsklig, inte övermänsklig.