Så bemöter du negativ kritik

2017-05-05 10:19  

Negativ feedback, i medarbetarsamtal eller från en medarbetare, är aldrig önskad – och som människa reagerar man ofta kraftfullt på att kritiseras. ”Det första misstaget är att man fokuserar på sig själv”, säger psykosyntesterapeuten Lars Gimstedt.

Det kan kännas orättvist eller obefogat. Att kritiseras gör ont och många gånger är reaktionen att man inte lyssnar.

– Det vanligaste är att man hamnar i en stark känsla, väljer att fokusera på sig själv och intar en försvarsposition. Det gör att man inte kan ta in den information man får. Och detta förstärks ytterligare om den som kritiserar är dålig på ge feedback, säger Lars Gimstedt.

Enligt Lars lever vi i en kultur där vi egentligen inte ger feedback förrän någon gör fel. Det innebär att vi som ”folk” är dåliga både på att ge och att ta emot kritik. Och denna brist skapar enligt Lars problem.

– I Sverige är det ofta så att vi hamnar i affekt när vi kritiseras. Men vi riskerar då att inte lyssna, vilket i sin tur kan leda till missförstånd. Här är det till och med så att mild feedback kan tolkas som negativ, något som gör att felaktiga slutsatser dras.

Läs mer:

Läs mer: Experten tipsar: Så ger du bra feedback i mejl

Och missförstånd är vanligare än vad vi tror. Lars berättar att hans erfarenhet är att nio av tio konflikter på arbetsplatsen härrör ur missförstånd.

– Innan jag blev psykosyntesterapeut arbetade jag i 30 år på Saab och 5 år på Ericsson – så jag har varit med om en hel del konflikter. Men man måste ha i åtanke att konflikter är en naturlig del av att människor befinner sig i grupp. Jag blir väldigt misstänksam om jag besöker en arbetsplats där det påstås att de inte har konflikter.

Men hur ska man då bemöta negativ feedback och kritik? Lars menar att det tar tid och att man måste börja ändra sitt agerande.

– Det handlar om förändring. Du måste försöka se – vad den som ger kritik ser. Jag försöker lära ut att man måste lyssna och ställa frågor som ger konkreta svar från personen som ger feedback. I ett första skede brukar det leda till att situationen lugnas ner, men det ger även en bättre bild av vad problemet är, säger Lars.

Läs mer:

Läs mer: Vi får för lite feedback på jobbet

När man sedan har fått feedback ska man ta och jämföra den bild man fått där med sin egen uppfattning av situationen. Då ser man själv skillnaderna.

– Här kan man se eventuella missförstånd och hitta det man håller med om, men även verkligen se sina egna tillkortakommanden. Det här kräver träning och självkontroll, men leder till att man kan bryta känslomässiga blockeringar.

Lars säger att det är lika viktigt att lära sig ta emot – som att kunna ge negativ feedback.

– Jag försöker att lära ut en teknik som kallas sandwich-metoden. Den består av att man lägger positiv feedback ovan och under det negativa. Det har visat sig vara betydligt lättare att ta emot kritik så här, för då lyssnar man när det negativa kommer. Sen är det otroligt viktigt att feedback ska handla om sak inte person – och det ska vara något konkret.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap