Karriär

Så bemöter du negativ kritik

Negativ kritik kan kännas orättvis eller obefogad. Experten tipsar om hur du kan hantera den på ett konstruktivt sätt. Foto: Alamy
Lars Gimstedt Foto: Privat

Negativ feedback, i medarbetarsamtal eller från en medarbetare, är aldrig önskad – och som människa reagerar man ofta kraftfullt på att kritiseras. ”Det första misstaget är att man fokuserar på sig själv”, säger psykosyntesterapeuten Lars Gimstedt.

Publicerad

Det kan kännas orättvist eller obefogat. Att kritiseras gör ont och många gånger är reaktionen att man inte lyssnar.

– Det vanligaste är att man hamnar i en stark känsla, väljer att fokusera på sig själv och intar en försvarsposition. Det gör att man inte kan ta in den information man får. Och detta förstärks ytterligare om den som kritiserar är dålig på ge feedback, säger Lars Gimstedt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här