Rekryteringen har rullat på av sig själv

2017-07-04 08:00  

Nystartade Zenuity ska utveckla teknik för självkörande fordon, och behöver anställa flera hundra ingenjörer och forskare fram till nästa år. Hittills har intresset varit enormt.

Företaget startade verksamheten i mitten av april. Sedan dess har över 100 personer anställts.

– Vår egen rekryteringssajt har haft drygt 9 000 besökare i månaden sedan den lanserades i mars, och det har kommit in mer än 600 jobbansökningar. Vi har inte behövt lägga pengar på annonser och externa rekryterare, säger Maria Lindqvist, hr-chef.

Ett drömläge för ett nystartat företag.

– Det är rätt rejäla siffror. Det är väldigt hög träffsäkerhet också i kompetenserna mot vad vi söker, säger Dennis Nobelius, vd.

Zenuity är Volvo Cars och Autolivs gemensamma satsning för att utveckla programvara för autonoma fordon. Målet är högt satt: Att vara ledande internationellt inom självkörande teknik.

För att göra det behövs ingenjörer och forskare med kunskap inom sådant som djupinlärning, artificiell intelligens, sensorutveckling, datorseende, algoritmutveckling och systemarkitektur.

I slutet av nästa år ska Zenuity ha 600 anställda främst i Göteborg, München och Detroit. Hälften av de anställda ska komma från Volvo och Autoliv, resten rekryteras utifrån.

Zenuity flyttade nyligen in i helt nya lokaler på Lindholmen i Göteborg. Där är man granne med Cevt, Geelys teknikutvecklingsbolag som på bara ett par år har vuxit till att ha 2 000 ingenjörer. I staden kommer konkurrens också från Volvokoncernen, som nyligen gick ut med att företaget söker 500 ingenjörer, samt från Volvo Cars.

Vad är det som lockar med att arbeta hos er?

– Alla fordonsföretag i regionen söker folk, men vi utvecklar mjukvara – inte hårdvara. Där har vi nog en stor fördel. Jag tror också att vi snarare hjälps åt att attrahera folk till regionen än att konkurrera med varandra, säger Dennis Nobelius.

Att två välkända företag står bakom Zenuity bidrar också, tror han.

Merparten av dem som söker är män, 78 procent. Det avspeglar sig i hur fördelningen ser ut bland dem som anställs.

Finns det kompetenser som det är brist på?

– Ja, inom machine learning och deep learning. Nu har vi hittat fantastiskt kompetenta personer, snabbare än vad vi hade trott. Men behovet på det här området är stort, säger Dennis Nobelius.

Läs mer: Zenuity vill åt Nvidias neurala nätverk

En satsning som Zenuity ger också ringar på vattnet, och leder till fler arbetstillfällen i andra företag. Nyligen skrev Zenuity ett samarbetsavtal med unga teknikföretaget Univrses i Stockholm.

Exakt vad Univrses ska bidra med får företaget inte berätta om, men det handlar om programvara för självkörande bilar, där artificiell intelligens och datorseende är viktiga delar.

Univrses var 2016 med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33- lista, där Sveriges hetaste unga teknikföretag lyfts fram. Då var huvudfokus posi-tioneringsteknik för vr-headset.

– Att positionera och följa en människa som rör sig, och en bil, är precis samma typ av problem, säger Ricky Helgesson, vd, Univrses.

Företaget startade 2015, och har åtta anställda i dag. Tack vare avtalet med Zenuity ska Univrses nyanställa.

– Vi har tänkt anställa upp till 20 personer det närmaste året. Än så länge har vi bara forskare anställda, och vi ska fortsätta anställa forskare, men behöver också ingenjörer som inte har doktorerat.

Ricky Helgesson tror att det trots konkurrens från stora företag finns saker som lockar med att arbeta på ett nystartat litet företag.

– Man kan göra större skillnad på ett litet företag. Vi har också lyckats samla de allra bästa, och får vi bara folk att komma och prata med oss så ser de att vi har väldigt hög kompetens, säger han.

Ska utveckla programvara för framtidens bilar

Start: 2017.

Säte: Göteborg, har också verksamhet i München, Tyskland och i Detroit, USA.

Ägare: Volvo Cars och Autoliv

Gör: Teknik för självkörande fordon (AD) och förarassisterade fordon (ADAS). 2019 ska de första ADAS-produkterna börja säljas, och system för helt självkörande fordon ska vara klara 2021. Försäljning ska ske genom Autoliv. Målgruppen är alla biltillverkare, inte enbart Volvo.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap