Nyväckt bilmärke plockar ingenjörer från Daimler

2016-08-24 17:11  
Christian Borgward, barnbarn till grundaren av bilföretaget Borgward, rattar en BX7. Foto: Borgward

Det återupplivade tyska bilmärket Borgward har startat produktion i Kina och plockar ingenjörer från konkurrenten Daimler.

Borgward var Tysklands tredje största biltillverkare när företaget gick i konkurs 1961. Men för några år sedan tog Christian Borgward, barnbarn till grundaren, upp idén att återuppliva bilmärket, och fick hjälp av kinesiska lastbilstillverkaren Beiqi Foton.

Även om företaget har sitt huvudkontor i tyska Stuttgart så sker tillverkningen av den första modellen, en stadsjeep kallad BX7, vid Beiqi Fotons fabriker i Beijing.

Borgward behövde naturligtvis rekrytera ingenjörer för att leda arbetet med utveckling av olika delar, speciellt då hybrid- och eldrift. Särskilt Daimler har fått se medarbetare gå över till Borgward.

Nu senast är det Tilo Schweers som lämnat Daimler för att blir ansvarig för utveckling av eldrivning och andra alternativa drivsystem. Han får sällskap av Florian Herbold som blir ansvarig för utveckling av transmissioner.

De kommer att ingå i en företagsledning där vd heter Ulrich Walker som tidigare arbetade för Daimler i Kina.

Företaget hade tidigare sin produktion i tyska Bremen, men det är ännu oklart om någon produktion kommer att starta i Tyskland. Den kinesiska fabriken har hittills hunnit tillverka 4 000 exemplar av stadsjeepen BX7 och över 10 000 finns i order. Mot slutet av året ska ännu en modell introduceras kallad BX5.

 

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook!

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap