Boosta ditt cv med psykologins hjälp

2014-09-15 15:11  
Så lyfter du ditt cv till nya höjder. Foto: Colourbox

Tänk som en psykolog och bättra på din jobbansökan. Experten tipsar om hur du skriver.

Han fick själv drömjobbet på Google genom att använda sig av enkel psykologi. Nu delar Jon Youshaei med sig av sina råd i en blogg på Forbes.com.

1. Sätt siffror på din framgång. Siffrorna är din vän när det kommer till att tydligt visa vilken konkret betydelse ditt arbete har haft.

- Det är ett enkelt sätt att sticka ut ur mängden, helt enkelt eftersom få gör detta. Svara på frågor som ”hur stor budget hade du ansvar för?” eller ”hur många visningar hade din marknadsföringsfilm?” med konkreta siffror, skriver Jon Youshaei.

Anledningen till att du ska ge konkreta fakta av den här typen hittar du hos den grekiske filosofen Aristoteles. Logos, logiken, var det han trodde på mest som retoriskt instrument. Och med sifferexercis gör du just det: Ger konkreta bevis för att understryka hur betydelsefullt ditt arbete varit, menar Jon Youshaei.

2. Visa dina udda intressen. Våga vara orginell, visa dina mest nördiga eller utflippade intressen - så länge de är på en normal nivå vill säga. I stället för att skriva den ärligt talat ganska ointressanta meningen "jag gillar att se på film”, skriv ”Jag gillar Quentin Tarantino-filmer”. Lyft detaljnivån så att din möjliga arbetsgivare ser dig i mängden av ansökningar.

Anledning: Wharton-professorn Adam Grants forskning om hur likheter gör störst skillnad för oss när de är lite originella. Och det viktigaste skälet: Det ger en bra öppning för ert samtal.

- Dina intressen är en enorm möjlighet till att hitta samhörighet, slösa inte bort den  chansen, skriver Jon Youshaei.

3. Visa konkurrensen. Psykologen Robert Cialdini har visat hur vi påverkas av det han kallar ”social proof”: Många försökte, men bara du lyckades. Ange hur många som deltog i tävlingen om det där heta priset du vann, hur många som försökte konkurrera om det du nådde framgång med. Ju fler som försökte och konkurrerade, desto högre kommer din insats att värderas.

4. Få in en fot hos företaget. Ta kontakt med en anställd på drömarbetsplatsen innan du skickar din ansökan och be om ett möte, eller kanske om att få bjuda på en lunch. Anställda vet vilka egenskaper som särskilt efterfrågas, vilka ord du kan trycka på som ledningen uppskattar att få höra.

- Om ni får en bra kontakt, be vänligt om återkoppling på din ansökan innan du skickar den, skriver Youshaei.

5. Koppla dig till välkända varumärken. Även om du inte konkret varit anställd, se till att omnämna varumärken och företag som sticker ut ur mängden.

- Om du arbetade på ett startup-företag, stöddes det av någon välkänd riskkapitalist? Har du synts i någon stor tidksrift? Välkända företag sticker ut när rekryterare ögnar igenom ansökningar.

Åter igen: psykologen Robert Cialdinis slutsatser om principerna för inflytande.

6. Använd ”the rule of seven”. Hitta nyckelord som gäller företaget och den verksamhet som du söker till. Använd dem sju gånger i din ansökan.

- När du söker jobb hos ett startup-företag, använd verb som byggde, skapade, initierade. Och så vidare. Det får rekryterarna att tänka att du har gjort det här förut och kommer att passa dem perfekt, skriver Jon Youshaei.

Angelica Söderberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap