Karriär

”Vurmen för samarbete har gått för långt”

Otydliga krav på samarbete kan leda till både stress och sjukdom bland medarbetarna. Foto: Alamy

Medarbetare går in i väggen för att de inte hinner sköta själva jobbet på arbetstid. Ledare måste lära sig att styra upp samarbetet, skriver tre forskare.

Publicerad

På vissa företag ägnar sig folk åt möten och liknande aktiviteter 80 procent av arbetstiden i stället för att göra själva jobbet. I förlängningen innebär det att medarbetarna tar hem sina viktiga arbetsuppgifter och riskerar att gå in i väggen, med allt vad det innebär av kostnader, skriver de tre forskarna Rob Corss, Reb Rebele och Adam Grant i en artikel i Harvard Business Review.

Det är lätt att se fördelarna med samarbete och de är väldokumenterade. Men kostnaderna pratar vi inte om. Mer samarbete är inte alltid synonymt med bättre. Ledare måste lära sig att effektivisera grupparbetet, skriver forskarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här