Karriär

”Viktigt behandla alla lika”

Stirra dig inte blind på siffror när du löneförhandlar med dina anställda. Hur medarbetarna upplever sin nya lön kan ha minst lika stor betydelse för hur nöjda de blir – och för hur bra de sedan presterar.

Publicerad

En anställd som är nöjd med sin lön presterar bättre, sägs det. Men psykologisk forskning visar att långt fler faktorer än siffror och procentsatser spelar in för hur tillfreds medarbetaren blir i en löneförhandling.

Det handlar om såväl motiveringar och respekt som förståelse för själva löneprocessen – något som många chefer missar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här