Karriär

Den svåra konsten att ta det personligt

Bland det värsta chefer vet är när de måste ha ett samtal med en medarbetare som luktar illa, berättar arbetspsykologen. ”Det upplevs som jättejobbigt att gå in och ifrågasätta något på det intima, privata området.” Foto: Alamy

En medarbetare som kommer för sent, maskar, uppträder aggressivt eller luktar illa. Chefen måste våga ta i det. – Gör det snabbt. Problem försvinner inte av sig själva, säger arbetspsykologen.

Publicerad

Många chefer upplever skräck inför ett sådant samtal. De kan vara rädda för att det ska bli bråk, att situationen förvärras. Vill helst slippa.

– Det är en del av ledarskapet att ta upp svåra frågor på ett människovärdigt, konstruktivt och lösningsorienterat sätt, säger Marjut Joki, arbetspsykolog på finska Arbetshälsoinstitutet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här