Konsulterna: Dålig kommunikation bromsar den digitala arbetsplatsen

2017-11-06 11:49  
Trots alla nya digitala verktyg misslyckas arbetsgivarna med att kommunicera ut sina ambitioner till personalen, visar en ny undersökning. Foto: Chris Rout / Alamy

Hur bemöter företagen skiftet till den digitala arbetsplatsen? En brittisk undersökning visar att många anställda omfamnar en mer flexibel arbetsmiljö. Men trots alla nya verktyg misslyckas arbetsgivarna med att kommunicera ut sina ambitioner till personalen.

The Ludic Group slår fast att ett paradigmskifte är på gång. Utvecklingen mot den digitala arbetsplatsen kommer påverka hur vi jobbar – och rent av avskaffa det fysiska kontoret. I många avseenden är framtidens arbetsplats redan här, och detta har skapat ett visst kaos.

The Ludic Group har undersökt hur anställda i Storbritannien upplever sin situation och hur de egentligen vill jobba i framtiden. Svaren avslöjar en del missar gällande personalens kunskapsnivåer – problem som företagsledningarna måste bemöta för att överleva omställningen.

”I den här nya, digitaliserade världen är en stor satsning på eget lärande och utveckling avgörande för att lyckas. Men undersökningen avslöjar att en av tio individer inte erbjuds någon personlig utveckling på arbetsplatsen, vilket stiger till 25 procent för de som jobbar på små företag”, skriver The Ludic Group. 

Läs mer: Framtiden enligt Trello-chefen: Färre mejl och mer distansarbete

Trots ett ökande utbud av kanaler och verktyg sade nära häften, 44 procent, att de vill ha mer återkoppling från sin arbetsgivare. Undersökningen pekar också mot att dålig kommunikation har lett till en dålig förståelse för den egna företagsstrategin. Bara 50 procent av de anställda uppgav de var helt införstådda med företagets målsättningar – 44 procent var inte säkra på vad dessa var.

Undersökningen visade på en tydlig förändring kring hur de anställda vill jobba, och synen på hur de definierar ”arbete”. Dagens personal vill i hög utsträckning utforma sin egen arbetsupplevelse och förväntar sig mer flexibilitet från arbetsgivaren. 44 procent skulle vilja jobba hemifrån regelbundet. Samtidigt svarade nära var femte person att de över huvud taget inte erbjöds några flexibla arbetslösningar.

Läs mer: Lyssna på användarna för att undvika it-strul

Alla är dock inte lika positiva till det digitala kontoret. Nära var fjärde person vill ha kvar sitt skrivbord på jobbet – medan endast sex procent är intresserade av ”hot desking”, där man delar en arbetsyta med flera kollegor som kan jobba vid olika tidpunkter.

Hur mycket brinner då dagens anställda för sitt jobb? 37 procent svarade att de kände ett högt engagemang – 23 procent ansåg att företaget inte ansträngde sig för att engagera dem, oavsett om de var på jobbet eller arbetade på distans – och 4 procent kände sig generellt oengagerade.                    

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap