Sök jobb med sociala medier

Foto: Alamy

GUIDE. Sociala medier ger fantastiska möjligheter för jobbsökare. På Facebook, Linkedin och Twitter får du gratis information om potentiella arbetsgivare och kan nätverka med personer som har liknande intressen eller mål.

Skapa en profilsida

Börja med att skapa en profilsida på Facebook, Linkedin och Twitter som endast handlar om din yrkeskarriär. Tänk på att specificera dina erfarenheter och kunskaper, vilken typ av tjänster du söker och betona resultat och färdigheter.

Skriv en fullständig profil och bifoga en stilren porträttbild med neutral bakgrund. Importera sedan kontakterna från dina webbkonton – för att se vilka som finns med på nätverkssajterna. Glöm inte att länka till andra sociala plattformar så att rekryterare och potentiella arbetsgivare kan hitta dem.

Facebook

De flesta använder Facebook för att hålla kontakt med släkt och vänner. Men du kan också använda Facebook för att söka jobb och berätta för dina vänner att du letar efter nytt arbete. Underskatta inte Facebook som kanal för att söka jobb – dina kompisar är mer motiverade än andra att hjälpa dig hitta ett arbete.

På Facebook kan du

- skapa en profil där dina utbildningar, arbetslivserfarenheter och kunskaper finns nedtecknade
- länka till personliga webbsidor, bloggar och andra sociala medier som marknadsför dig på ett bra sätt
- gå med i olika yrkes- och branschgrupper och nätverka med personer i samma bransch
- ta kontakt med personer på företag du vill arbeta på.

Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk med över 135 miljoner användare. På Linkedin kan du lägga ut ditt cv, få kontakt med människor inom ditt yrkesområde och hitta nytt arbete. De flesta företag är representerade på Linkedin och rekryterare använder flitigt sajten för att hitta personal. Linkedin har blivit så populärt bland rekryterare att om du inte är registrerad där så ”finns du inte” för många av dem.

På Linkedin kan du

- kolla upp potentiella arbetsgivare och se vilka gemensamma kontakter ni har
- söka jobb som rekommenderats av ditt kontaktnät
- skriva rekommendationer om yrkespersoner du tycker förtjänar det och be andra att göra detsamma för dig.

Twitter

Twitter är ett bra verktyg för att göra dig synlig på nätet, hitta information och knyta kontakter. På Twitter kan du och andra posta information, länka till sociala medier och kommunicera med max 140 tecken per meddelande.

Många företag postar jobb på Twitter eftersom de snabbt når ut till många människor. Till skillnad från Facebook och LinkedIn så är Twitter otvunget, informellt och omedelbart.

På Twitter kan du

- få automatiska e-postmeddelanden när någon skriver om ett nyckelord eller en arbetstitel du är intresserad av.
- länka till din blogg eller hemsida på din profilsida.
- berätta att du söker arbete.

Googla ditt eget namn

Testa att googla dig själv och kolla vilken information som kommer upp. Föreställ dig sedan vad en rekryterare får för uppfattning om dig efter att ha sett resultatet av sökningen.

Om du vill att rekryterare och potentiella arbetsgivare ska få möjlighet att kontakta dig och titta på din Facebook-profil så kan du gå in på dina privata inställningar och öppna upp den för alla. Finns det däremot bilder och kommentarer som du inte vill att rekryterare ska se så är det bäst om profilen endast är öppen för dina vänner.

Putsa din nätprofil

Om du inte gillar det som visas om dig själv på nätet så kan du ta bort ofördelaktiga bilder och publiceringar och även be dina vänner att göra likadant på deras sidor. Du kan också vara aktiv på nätverket och lägga ut nytt material som kommer högre upp i Googles sökresultat än informationen du vill dölja.

Strukturera dina yrkesmässiga kontakter

Om du inte gillar det som visas om dig själv på nätet så kan du ta bort ofördelaktiga bilder och publiceringar och även be dina vänner att göra likadant på deras sidor. Du kan också vara aktiv på nätverket och lägga ut nytt material som kommer högre upp i Googles sökresultat än informationen du vill dölja.

Checklista för jobbsökaren

Vad behöver du tänka på när du lägger upp sökprofiler och bygger varumärke via sociala medier? Här nedanför hittar du Ingenjörskarriärs checklista över hur du bäst går till väga.

Sociala medier i korthet

Profilsida

En profilsida är en sida som beskriver vem du är. Dessa beskrivningar används som presentation på många webbforum. Antingen är det dig själv du presenterar- privat och/eller yrkesmässigt, eller ditt företag.

Facebook

Facebook är världens största sociala nätverk av både privat- och professionell karaktär. Många använder sajten för att hålla kontakt med vänner och bekanta. Facebook används också i marknadsföringssyfte och för att nå ut brett med information till exempelvis kunder och samarbetspartners.

Linkedin

Linkedin är en social plattform där du kan hålla kontakt med ditt professionella nätverk. Många använder Linkedin för att utbyta information och idéer idéer som leder till nya möjligheter.

Twitter

På Twitter kan du och andra kommunicera i realtid genom att skicka korta kärnfulla inlägg. Du kan också länka till andra sociala mediekanaler. Twitter är populärt eftersom man snabbt kan nå ut till många människor.

Checklista

Ta reda på vilka sajter som kan gynna dig att vara med på. Vilka kanaler använder man i just din bransch?

Skapa en komplett profil på dessa sajter. Det är ofta tidskrävande att fylla i alla uppgifter som efterfrågas men ett online-cv är oanvändbart om inte all information finns med. Avsett tid för att för att skapa din profil, spara texten och återanvänd formuleringarna.

Lägg ner energi på en målformulering. Utnyttja de fritextrutor som finns för att maximera chansen för att rekryterare och potentiella arbetsgivare ska hitta din profil.

Lägg in en stilren porträttbild.

Skriv in nyckelord i din profil. På exempelvis Linkedin kan du under rubriken ”Skills” skriva in dina kompetenser i punktform. Nyckelorden gör det enkelt för headhunters att hitta just din profil.

Importera kontakter från dina webbkonton.

Sveriges Ingenjörers expert Anders Hallgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap