Tåg knyter ihop teknikregion

2013-10-16 15:02  

Närheten till arbetsplatsen är viktig. Det anser ingenjörerna i Ingenjörsbarometern. Samtidigt ökar långpendlandet på många håll. Ingenjörskarriär ger sig ut på spåret i ingenjörstäta Mälardalsregionen.

Gustaf Holming kan konsten att effektivisera sin restid. Väckarklockan ljuder 6.45 och 7.17 öppnar han dörren till sin lägenhet på Kungsholmen i Stockholm. Senast 7.18 kliver han in i hissen med sin arbetsportfölj och medhavda frukostsmörgås. Några minuter senare anländer han till perrong sju på Stockholms central. Där väntar tåget som ska ta honom till Västerås. Tåget avgår 7.25. En knapp timme senare är han framme.

– Från tåget tar det sedan cirka tio minuter att promenera till jobbet. Då hinner jag till morgonmötena som börjar runt 8.30, säger han.

Gustaf Holming är produktchef på Bombardier. I ett och ett halvt år har han pendlat mellan huvud-staden och Västerås. En resrutt som fungerar bra.

– Visst skulle det kunna vara skönt att bo nära sitt jobb. Men det är många som pendlar minst lika länge inom Stockholm. Och ofta är det obekvämare i trånga bussar och tunnelbanevagnar, säger han.

Vi har just klivit på morgontåget som ska ta oss till Västerås, en ingenjörstät stad med arbetsgivare som till exempel ABB och Westinghouse. Vagnen är halvfull av trötta ansikten som ofta försvinner bakom stora kaffemuggar. Många resenärer har tagit fram sina datorer.

– En del håller på med privata grejer eller sover, men det passar inte mig. Jag har bestämt mig för att utnyttja tiden så effektivt som möjligt och jobbar i princip varje resa. Det handlar mest om att mejla, säger han.

Strax före Enköping bromsar tåget in. Banarbete tvingar tågtrafiken att köra i reducerade hastigheter, meddelar en högtalarröst. Gustaf Holming berättar att det ofta fungerar bra även om det ibland blir några minuters förseningar

– Visst har det hänt att ledningar har gått av och vid sådana tillfällen är det inte bara att kliva av och ta en annan buss. Men det är inte representativt för hur det brukar vara. Pendlingen funkar bra, tycker jag.

Andra pendlare mellan Stockholm och Västerås är inte lika nöjda. Tim-pendlare heter föreningen ”för dem som är trötta på timmar av försening”, som det står på deras hemsida. Föreningen har i nuläget cirka 650 medlemmar, varav många är ingenjörer.

– De och andra högutbildade är välbetalda och det måste man vara för att pendla. Månadskostnaden för att resa mellan de två städerna kan gå upp till cirka 4?000 kronor, säger Isabel Dellacasa Lindberg, ordförande för Tim-pendlare.

Målet är att tågtrafiken mellan de två städerna ska vara väl fungerande, vilket den inte är i dag, anser föreningen.

– I dag är trafiken ett elände som folk betalar för eftersom de måste. Och det blir sämre och sämre. Ett av många fel är att tågen bara korta stunder kan köra i maxfart för trafikarbeten. Ofta får vi dela spår med pendeltågen vilket förlänger restiderna, säger hon.

Samtidigt anser Tim-pendlare att de har en bra kommunikation med bland annat SJ. Det tycks också finnas en förståelse från flera håll att tågtrafiken är viktig, inte minst från organisationer som vill etablera hela området runt Mälaren som en etablerad storstadsregion, en region där 35 procent av Sveriges Ingenjörers medlemmar bor.

Ett exempel är Mälardalsrådet. De verkar för en internationellt konkurrenskraftig storstadsregion runt Mälaren. För att det ska fungera krävs bland annat tillräckligt med bostäder, ett företagarvänligt klimat och fungerande kommunikationer.

De får medhåll av Samuel Strömgren, projektledare på Jobba i Västerås, en förening för arbetsgivare och som verkar för att hitta kompetens till staden.

– För att hitta kompetensen i dag krävs en större radie än vad de enskilda städerna kan erbjuda. Över 13?000 pendlar till Västerås varje dag, många av dem jobbar på tekniksidan, säger han.

Samtidigt visar resultaten i Ingenjörsbarometern 2013 att närheten mellan hem och arbete är viktigt. 54 procent av de svarande ingenjörerna anser att det är mycket viktigt med en arbetsplats som inte ligger för långt från hemmet. Samuel Strömgren på Jobba i Västerås ser dock en arbetsmarknad där medarbetare blir alltmer rörliga.

– Det är inte längre som förr då man gick hemifrån till ställverket. Det säger vi till de unga vi möter. Och det finns ett internationellt perspektiv. En fungerande storstadsregion kan lättare locka utländsk kompetens, säger han.

Vad behöver förbättras för att skapa en fungerande storstads-region?

– Ofta har städerna runt Mälaren egna agendor som ibland gör det svårt att mötas. Så mer samtal för att skapa en gemensam agenda behövs.

Tycker du att pendlingstrafiken fungerar?

– Själv har jag pendlat till Uppsala i ett och ett halvt år. Det fungerade inte. Och när problem uppstår så är min bild att SJ och Trafikverket ofta skyller på varandra. Men nu har SJ sagt att de ska öka antalet resor och det är ju lovande.

Resan med Gustaf Holming går dock bra. Tåget anländer Västerås i tid. Han säger att han gillar sin arbetsstad av många skäl. Ett är att det finns många bra lunchställen. Och Bombardier är en givande arbetsgivare som gett honom många intressanta arbetsuppgifter.

Varför flyttar du inte till Västerås?

– Därför att det är trevligt i Stockholm. Där bor de flesta vännerna, och det finns mer att göra.

Mälarbanan

Fungerar som länk mellan Stockholm och Örebro, samt orterna däremellan.

Banans längd är 27,7 mil.

I dag måste alla fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg samsas på två spår i två mil, mellan Tomteboda och Kallhäll. Därför byggs nu denna sträcka ut med fler spår. I projektet ingår också bland annat tre nya stationer. Arbetet ska vara klart 2016.

När Mälarbanan och Citybanan är klara kan antalet tåg som passerar genom Stockholm fördubblas.

 

Mälardalsregionen

Enligt Mälardalsrådet består Mälardalsregionen av Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Örebro och Södermanlands län. Totalt bor här cirka tre miljoner människor.

46 817 av Sveriges Ingenjörers medlemmar bor här –  35 procent av det totala medlemsantalet.

 

Citybanan

Ska bli en sex kilometer lång pendeltågstunnel genom Stockholm. Två nya tågstationer och en 1,4 km lång järnvägsbro i Årsta ingår.

Trafikstarten är 2017.

 

Regeringen satsar

I december 2012 sa riksdagen ja till regeringens proposition ”Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem”. Propositionen innehåller förslag om ekonomisk ram för den statliga transportinfrastrukturen, perioden 2014–2025. Det rör sig om 522 miljarder kronor.

86 miljarder kronor avsätts för drift, underhåll och reinvestering av statliga järnvägar.

I budgetpropositionen 2014 föreslår regeringen 44,9 miljarder kronor för området transporter och infrastruktur.

Stefan Nordberg

Mer om: Tåg Pendling

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap