Karriär

Tåg knyter ihop teknikregion

07.23: Gustaf Holming kliver ombord på tåget på Stockholms centralstation. Foto: Christian Rhen
07.49: ”Jag utnyttjar tiden så effektivt som möjligt och jobbar i princip varje resa” Foto: Christian Rhen
08.20: Tåget anländer Västerås. Foto: Christian Rhen
08.28: Framme vid arbetsplatsen, Bombardier. Foto: Christian Rhen

Närheten till arbetsplatsen är viktig. Det anser ingenjörerna i Ingenjörsbarometern. Samtidigt ökar långpendlandet på många håll. Ingenjörskarriär ger sig ut på spåret i ingenjörstäta Mälardalsregionen.

Publicerad

Gustaf Holming kan konsten att effektivisera sin restid. Väckarklockan ljuder 6.45 och 7.17 öppnar han dörren till sin lägenhet på Kungsholmen i Stockholm. Senast 7.18 kliver han in i hissen med sin arbetsportfölj och medhavda frukostsmörgås. Några minuter senare anländer han till perrong sju på Stockholms central. Där väntar tåget som ska ta honom till Västerås. Tåget avgår 7.25. En knapp timme senare är han framme.

– Från tåget tar det sedan cirka tio minuter att promenera till jobbet. Då hinner jag till morgonmötena som börjar runt 8.30, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här