Karriär

Sömnbristen behöver en väckelserörelse

Företagsledare som borde starta en kampanj för att få medarbetarna att sova bättre, anser Julia Kirby på Harvard Business Review. Foto: Colourbox
Julia Kirby Foto: Harvard Business Review

Den som är pigg har lättare att förändra världen. Därför behövs en kampanj för bättre sömn. Och den borde drivas av företagsledarna.

Publicerad

”Hälsa, kost och motion diskuteras hela tiden, men sömn har hittills fått stå tillbaka” skriver Julia Kirby i sin blogg på Harvard Business Review.

Hon framhåller att det förändrade arbetslivet med ständig uppkoppling är en av anledningarna till att vi sover allt sämre. Och att det finns fler bovar att hitta på jobbet: dumma chefer, en tävlingsinriktad arbetsplatskultur som uppmuntrar övertidsarbete, pressen av alla beslut som måste tas i en snabbt föränderlig värld.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här