SJ:s vd: Det är spåren som begränsar

2013-10-17 15:40  

För få avgångar och för många förseningar. När resenärerna säger sitt om Mälardalens tågtrafik är kritiken omfattande.

På Resenärsdagen framfördes den till ansvariga myndigheter.

– Ursäkta, hur kommer  jag till Södertälje?

– Du ska ta spår tio, står det där på skärmen.

Det är Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm som svarar en resenär på Stockholms centralstation under Resenärsdagen då han tillsammans med SJ:s vd Crister Fritzson och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, reser mellan Västerås, Uppsala och Stockholm.

Planen är att möta pendlare i deras vardag. Och det kan behövas. De senaste åren har pendlare runt Mälardalen ofta fått öva på sitt tålamod med försenade och inställda tåg. I media har lokalpolitiker påpekat att pendlingstrafiken måste förbättras.

Gunnar Malm berättar för Ingenjörskarriär att det finns problem.

– Vi bemöter detta med bland annat fler biljettautomater och det är på gång med utökad spårkapacitet, till exempel Citybanan.

Catharina Elmsäter-Svärd säger att punktligheten på trafiken till och från Uppsala kommer att öka framöver.

Är tågtrafiken i Mälardalen tillräcklig i dag?

– Nej. Det är också därför som Stockholms centralstation rustas upp och Citybanan byggs. Det är de första stegen, tillsammans med upprustningen av Mälarbanan, säger hon.

SJ:s Crister Fritzson menar att Mälardalen är speciellt på flera sätt.

– I regionen har vi cirka 500 avgångar varje dag. Hälften är regionaltrafik. Unikt är att vi har ett sammanhållande biljettsystem för hela regionen, säger han.

Håller du med lokalpolitikerna om att tågtrafiken måste bli punktligare och tätare?

– Ja. Den regionala trafiken ökar mest och vi måste utöka trafiken. SJ har kapaciteten i form av fordon. Det är spåren som är den begränsande faktorn. Det gäller inte minst för området söder om Mälaren.

Stefan Nordberg

Mer om: Pendling

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap