Så tar du kontroll över arbetsveckan

2014-05-12 09:29  
Framgångsrika människor stiger upp tidigt och tar kontroll över verksamheten. Foto: Colourbox

Måndag morgon. Hela arbetsveckan tornar upp sig. Framgångsrika människor stiger upp tidigt och tar kontroll över verksamheten.

Måndag. Veckans viktigaste dag. Arbetsplatsexperten och författaren Lynn Taylor har samlat ihop femton exempel på hur framgångsrika människor börjar sin arbetsvecka.

- Den som fokuserar och planerar samt bibehåller sitt lugn slipper återuppleva måndagen på tisdag, säger Lynn Taylor till Business Insider.

15 saker framgångsrika människor gör varje måndag

  1. De stiger upp tidigt och tränar före jobbet. Endorfinkicken hjälper dem att hålla uppe humöret.
  2. De äter en bra frukost. Bullrande mage under morgonmötet är ingen hit.
  3. De kommer tidigt. Hinner jobba undan en del och fundera lite över arbetsveckan innan allt drar i gång.
  4. De städar undan på skrivbordet. Om de inte gjorde det redan i fredags. Organiserar och prioriterar i högarna.
  5. De sätter undan tid för oförutsedda händelser. Det kan ha hänt saker i helgen som man bör stoppa in i planeringen.
  6. De hälsar på sitt team och sin chef. Det är för övrigt bra att göra varje dag, men extra viktigt på måndag morgon. Det stärker samhörighetskänslan, även för en själv.
  7. De uppdaterar sina att-göra-listor. I det ingår att fundera ut vilka veckans mål är.
  8. De ser framför sig hur lyckad veckan kommer att bli.
  9. De skannar av e-posten och läser bara de allra viktigaste. Annars är det lätta att falla i e-post-koma.
  10. De tar itu med de svåraste utmaningarna först. Man är mer energisk på morgonen, även om det kanske inte känns så.
  11. De ser till att se glada ut. Att le stort speglar kanske inte alls deras innersta känslor, men en positiv attityd smittar av sig, även på dem själva.
  12. De har en trevlig ton i sina mejl. De läser alltid igenom vad de har skrivit innan de skickar iväg det och ser till att de inte låter korta i tonen, vilket är lätt hänt om det är bråttom.
  13. De kan säga nej på ett trevligt och diplomatiskt sätt. Till och med om det är chefen som kallar, förutsatt att det är något viktigare än chefen de ägnar sig åt.
  14. De kan koncentrera sig. De ägnar inte tid åt struntprat eller dagdrömmar.
  15. De kommer ihåg att det finns en tisdag också. Allting måste inte bli gjort dag 1.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap