Så överlever du på en sjuk arbetsplats

2014-11-24 09:40  
Inse att vi är beroende av varandra är ett tips till att överleva på en dysfunktionell arbetsplats. Foto: Colourbox

En arbetsplats är som en organism. Allting hänger ihop. Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt för individen att hålla sig frisk. Men det finns knep.

En enskild individ kan inte bota sin sjuka arbetsplats. Men för att minska stressen som uppstår av att arbetsplatsen är dysfunktionell och få lite frid i själen finns det några strategier att ta till. Det handlar om att tala sanning och vara sann mot sig själv, skriver Peter Vajda på Management Issues, där han citerar Kathleen Paris bok "Staying Healthy in Sick Organizations.

  1. Tala alltid sanning. Även om sanningen är obekväm och besvärlig och får dig att framstå i dålig dager. Lögner och halvsanningar holkar ur din integritet och trovärdighet. Om du är chef, vinnlägg dig om att skapa en atmosfär där det är okej och tryggt att säga vad man tycker.
  2. Utgå från dig själv. Undvik "vi", "ni", "de", "alla". Tala bara för dig själv, utifrån dina egna erfarenheter och kunskaper. Det är mer konstruktivt än att tala om för andra hur slarviga, lata och samarbetsovilliga de är. Utgå från ditt eget perspektiv och lyssna på andra så är utsikterna större att du kan göra din röst hörd.
  3. Inse att vi är beroende av varandra. Ingen klarar sig på egen hand. Om du bättre kan förstå hur det du gör och säger påverkar andra kanske du kan uppleva att du ingår i en helhet. I stället för att tävla och hamna i konflikter kan du skapa harmoni omkring dig genom att inrikta dig på samarbete och vara ett stöd för andra.


     

Följ Ingenjörskarriär på Facebook!

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap