Karriär

Har du säljskräck?

Mikaela Öhman
Per-Olof Larsson
Elisabeth Stiernstoft

Tre ingenjörer tycker till om att marknadsföra sig själva och svarar på frågan "har du säljskräck?".

Publicerad

Mikaela Öhman, elektronikingenjör, utvecklar fordonselektronik på Volvo Group Truck Technology:

- Nej, men jag erkänner villigt att jag gärna ser någon annan sköta det. I mitt jobb handlar det om att sälja in idéer till dem som sitter på utvecklingspengarna, snarare än om att sälja produkter till slutkunder. Båda sorternas försäljning kräver att man har kunskap om målgruppen och kan vinkla sitt budskap. Oavsett om det är så eller inte får jag ofta känslan av att det spelas ett spel. Som renodlad tekniker har jag lite svårt för sådant. Är också en urusel förhandlare som privatkund. Jag sitter och tänker: ge mig slutbudet på en gång så slipper jag allt tjafs. Det är verkligen tur att det finns de som gillar och är bra på detta.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här