Företagen fajtas om talangerna

2012-04-25 08:27  

Industrin, byggbranschen och tjänstesektorn – det är många som behöver rekrytera ingenjörer. Räkna med kamp om de bästa talangerna. - Största utmaningen i vår expansion är att hitta personal, säger Fredrik Olsson, vd för byggkonsulten Rotpartner.

Fredrik Olsson driver företaget Rotpartner i Göteborg, med etablering även i Stockholm. De har specialiserat sig på att ta hand om renovering av flerbostadshus, en sektor som väntas öka.

- År 2020 bör det vara full fart på renoveringarna av miljonprogrammen. Annars måste nog husen rivas, säger Fredrik Olsson.

Företaget har satt ett tufft mål: att öka årsomsättningen från 20 till 70 miljoner kronor på fem år. Och att lyckas med rekryteringar av byggnadsingenjörer ser de som största problemet.

- Det är ganska tufft redan i dag, framförallt när det gäller lite mer seniora tjänster. Bygg- och fastighetssektorn lider fortfarande av krisen på 90-talet då många försvann från branschen, säger Fredrik Olsson.

Mats Pettersson är personaldirektör på NCC.

- Vi har hittills klarat av ungefär hälften av de stora pensionsavgångar vi talade om för några år sedan. Vi har ett bra varumärke som arbetsgivare och har jobbat aktivt ute på högskolor och universitet. Men vi kommer att ha behov av att rekrytera även framöver. Den stora gruppen är platschefer, säger han.

Även flera tekniska konsulter har stora rekryteringsbehov. Det gäller både stora bolag och nya utmanare; Sweco, WSP, ÅF, Grontmij, Tyréns, Rejlers, Ramböll, Reinersten, Vecutura, Cowi… för att nämna några.

Dessutom finns hela beställarsidan med fastighetsägare, kommuner och myndigheter. Som Trafikverket.

- Vi står inför en generationsväxling och kommer att ha ett stort behov av att anställa. Vi vill ha de bästa och vi vill ha många, säger Wiveca Dahl, personaldirektör på Trafikverket.

Hur går det att rekrytera ingenjörer?

- Det börjar bli svårt, framförallt i storstadsområdena.

Trafikverket jobbar med samhällsplanering i vid bemärkelse och det är inte bara ingenjörer från Väg och vatten som söks utan med olika inriktningar. Totalt räknar Trafikverket med att behöva anställa omkring 1 500 ingenjörer de närmsta tio åren.

Behovet av ingenjörer stort

  • Den öppna arbetslösheten bland ingenjörer är 0,9 procent och har legat på de låga nivåerna sedan it-bubblan 2003-2004, enligt Sveriges Ingenjörer.
  • Rekryteringsbehovet av ingenjörer på fem-tio års sikt är stort i bransch efter bransch, enligt Arbetsförmedlingens prognoser.
  • "Det är stor brist på ingenjörer och problemet blir allt mer akut. För att dämpa underskottet tittar vi på flera alternativ och har bland annat sökt ingenjörer i Holland och ska titta på Spanien för att försöka locka dem till regionen", säger Helena Jerregård, processledare för Automation Region, som har ett 60-tal medlemsföretag inom svensk automationsindustri, ett exempel på hur situationen ser ut.
  • Även många nya bolag inom tjänstesektorer och it vill ha ingenjörer för att växa.
  • Bland dem som kommit som arbetskraftsinvandrare till Sverige är dataingenjörer den största yrkesgruppen.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap