Fjärrchaufför − ny yrkesroll i gränslandet mellan människa och maskin

2020-03-22 06:00  

Företaget Einride rekryterar nu fjärrchaufförer till sina delvis självkörande lastbilar. Det innebär att en helt ny yrkesgrupp utvecklas i samarbete med ingenjörer.

Fjärrchaufför, trafikledare eller operatör? Yrkesgruppen är så färsk att den ännu saknar namn.

− Men jag gillar fjärrchaufför, det ger rätt associationer, och vi håller nu på med rekryteringsprocessen. Vi känner att vi nu är redo att ta nästa steg, att börja skapa och utveckla en ny typ av yrkesroll, säger Einrides vd Robert Falck.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

Målet är att den första fjärrchauffören ska vara på plats under den närmaste månaden. Einride räknar därefter med att anställa ytterligare ett 50-tal personer under kommande två-tre år. C-körkort är ett krav, men företaget ser en potential för ett brett sökfält.

− Det viktigaste är att man har ett starkt intresse för rollen, det är per definition ett pionjärarbete. När man vågar sticka ut hakan är det viktigt att ha personer runt sig som tror att vi kan skapa något nytt och bättre. Och vi har fått en fantastisk respons, konstaterar Robert Falck.

Människan fortfarande viktig

Den nya arbetsplatsen finns i Göteborg och har inte mycket gemensamt med dagens trånga lastbilshytter. Den kan snarare liknas vid ett kontrolltorn, eller en flygsimulator, med en mängd skärmar och en kontrollpanel för att kunna följa allt som sker runt fordonen. På sikt ska chauffören kunna hantera tio eldrivna transport-pods genom övervakningssystemet som är uppkopplat till sensorer, kameror och radarsystem på fordonen.

− Vi har i det här steget valt att behålla ratten och man kan växla mellan olika fordon.

Chaufförerna ska tränas i att kunna hantera många olika processer i en komplex trafikmiljö från kontrollrummet. Enligt Robert Falck är de automatiserade fordonen bra på att klara förutsägbara situationer, och bättre än människor på att hantera monotont, repetitivt arbete. Chauffören måste dock vara beredd att gripa in i kniviga trafiksituationer som vänstersvängar, komplicerad backning och interaktion med andra människor.

− Det handlar om situationer som kräver beslutsfattande och risktagande. Där är människan fortfarande överlägsen.

Ai som skapar nya arbetstillfällen

Den nya yrkeskategorin blir också en viktig del av företagets innovationsarbete. Chaufförerna ska utveckla sin egen roll, utbildning och arbetsmiljö tillsammans med företagets ingenjörer.

− Ingenjörerna måste få veta och förstå vad som fungerar, och inte fungerar, för att kunna bygga en hållbar och säker arbetsmiljö. Ingenjörerna är ju de som kommer att bygga lösningar och funktionalitet.

Läs mer: Trafikverkets mål: Stora självkörande bussar i Linköping

Fjärrchaufförer är ett exempel på att artificiell intelligens och ökad automatisering inte bara hotar jobb, utan även skapar nya arbetstillfällen. Robert Falck föredrar dock att tala i termer av maskininlärning snarare än ai, som han anser är ett för brett begrepp. Det är genom maskininlärning som sensorerna på fordonen ska tränas och optimeras med hjälp av chaufförerna och ingenjörerna.

− Jag delar inte bilden av att vi kommer ha ett magiskt ai i en nära framtid. Utmaningen med ai är ju egentligen att ställa frågan om vad man vill lösa. Att hitta rätt dataträning, och kunna applicera tekniken på rätt sätt, är den stora utmaningen.

Einride planerar även att anställa fjärrchaufförer i USA. Ambitionen är att komma igång under året. I Sverige rullar redan de delvis autonoma lastbilarna på allmän väg i Jönköping.

Fakta Einride:

Einride grundades 2016 och har utvecklat en så kallad transport-pod utan förarhytt. I ett pilotprojekt kör sedan maj förra året ett av fordonen på allmän väg vid DB Schenkers lager utanför Jönköping. Einride blev därmed först i världen att köra en delvis autonom lastbil på allmän väg.

Ambitionen under 2020 är att börja köra transporter för läsktillverkaren Coca-Cola i Jordbro. Einride förbereder även ett samarbete med livsmedelskedjan Lidl i Halmstad.

Enligt Transportstyrelsens nuvarande tillstånd får fordonen köras i max fem kilometer i timmen, men har kapacitet att köra betydligt snabbare.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap