Ericsson måste locka största talangerna

2016-10-12 06:00  

KRÖNIKA. Ingenjörer vill jobba på innovativa bolag, med spännande produkter och ge sig i kast med nya utmaningar. Det blir väldigt tydligt varje år som vi på Ny Teknik, tillsammans med Sveriges Ingenjörer, gör Ingenjörsbarometern.

Google toppar Ingenjörsbarometern varje år, Tesla är tvåa i år och Apple brukar hamna högt. Det här är inga stora ingenjörsarbetsplatser i Sverige, men företag som förknippas med något nytt.

Volvo Cars har haft medvind en tid – presenterat nya modeller, berättat om projekten med självkörande bilar och anställt personal. Så klättrar också bolaget till en tredje plats på listan.

Där finns även fler svenska industrijättar med tusentals inhemska ingenjörsjobb. ABB, Scania och Volvo brukar vara med på tio-i-topp-listan. Även för dessa bolag handlar det om att signalera att de är ett bolag i teknikens framkant med spännande utmaningar för svenska ingenjörer.

Det här är inte alltid helt enkelt. Bolag behöver också omstrukturera för att klara en hård konkurrenssituation. Som Ericsson. Den svenska telekomjätten har förknippats med nytänkande, men bilden av bolaget har förändrats i takt med återkommande nedskärningar och krisartiklar.

2012–2014 kom Ericsson trea i Ingenjörsbarometern. Förra året var de sexa och i år åtta, så trenden är dalande. Men det är fortfarande nästan 3 procent av de svenska ingenjörerna som helst av allt skulle vilja jobba på Ericsson. Inom telekomsektorn är Ericsson överlägsen etta. Valen gjordes visserligen innan omfattningen av de senaste nedskärningarna blev kända, även om bantningsplaner hade signalerats av dåvarande vd:n Hans Vestberg.

Det har talats om att Ericsson pressas av konkurrensen från Huawei men det gäller inte om platserna i Ingenjörsbarometern. Den kinesiska konkurrenten finns inte ens med på 30-i-topplistan inom telekom.

Konkurrensen från Google, Tesla, Spotify och Apple om ingenjörernas intresse lär bli nog så tuff för Ericsson. Enligt prognoserna kommer det att bli ont om ingenjörer i landet. Detta är ett skäl till att många lägger stora resurser på att berätta att just deras företag har de mest spännande jobben att erbjuda. Bolagen jobbar med employer branding – stärkande av varumärket för att attrahera och rekrytera de största talangerna.

Ericsson-nedskärningar ger motsatt effekt och kommer att påverka bolagets attraktionskraft bland ingenjörer på ett besvärande sätt. Besvärande eftersom bolaget kommer att ha ett fortsatt behov av att locka ingenjörer, som teknik- och strategichefen Ulf Ewaldsson berättade om i förra veckan.

Ericsson har försökt att nå ut med budskapet att Sverige kommer att bli navet i 5g-utvecklingen. 5g kommer att bli stort och Ericsson ska bli bäst. Näringsminister Mikael Damberg har lyssnat och framhåller den svenska telekomjättens satsningar när han intervjuas.

Men lyssnar ingenjörerna som vill jobba på innovativa företag?

Ericsson hoppas. Bolaget kommer att behöva dem.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap