Din personlighet avgör hur hemmajobbet blir effektivt

2018-04-30 14:50  
Foto: Vadym Drobot / Alamy

Vem som helst kan arbeta hemifrån, oavsett personlighet. Men för att vara så effektiv som möjligt gäller det att vara medveten om sin personlighet och att anpassa arbetet efter det, enligt Michael Segovia, utbildningsansvarig för personlighetstestet Myers-Briggs.

För magasinet Fast Company förklarar Michael Segovia att effektivt arbete hemifrån handlar om att förstå hur man själv fungerar. Han kommenterar sex olika personlighetsdrag och tipsar om hur var och en av dem kan hanteras:

1: Den extroverta personen behöver hitta ett sätt att tillgodose sitt behov av stimulans utifrån. Till exempel genom att ett lagom stökigt café före arbetsdagens början, eller genom att gå ut och äta lunch med en kollega eller kund.

2: Introverta personer antas ofta ha bäst förutsättningar för att arbeta effektivt hemifrån, men även de måste tänka på hur de får energi i sitt arbete. För att hitta lugnet och tystnaden som de behöver för att arbeta kan de behöva sätta upp regler för att skilja på arbete och familjeliv. Till exempel att bestämma ingen annan får vistas i hemmakontoret under vissa tider, eller genom att gå upp före de andra i familjen för att komma igång med dagens arbete på ett bra sätt.

Läs mer: Sju sätt att hantera det digitala arbetslivet

3: Personer som behöver känna in sin omgivning för att samla in relevant information kan behöva förtydliga för andra hur de vill ha information levererad när de arbetar hemifrån. Till exempel genom att boka in personliga möten då och då, eller genom att stämma av detaljer och uppdateringar på telefon.

4: De som går mycket på intuition i sitt arbete gillar snarare att ha en helhetsbild och vill testa sina idéer på andra för att försäkra sig om att vara på rätt spår. Då är det viktigt att avsätta tid för att bolla idéer med sig själv och att chatta med andra.

Läs mer: Konsulterna: Dålig kommunikation bromsar den digitala arbetsplatsen

5: Personer som vill fatta beslut utifrån logiskt tänkande med fokus på uppgiften behöver hitta ett bra sätt att kommunicera effektivt med andra för att trivas med att arbeta hemifrån. Eftersom e-post kan vara svårt att få till bra, föreslår Michel Segovia veckomöten på telefon eller på kontoret.

6: De som inte får den feedback de behöver från andra för att känna sig uppskattade och de kan heller inte ge feedback. För dem är det bra att hålla kontakten per mejl med andra men viktigt att också använda telefonen då och då.

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap