Chef över en vän? Så hanterar du relationen

2020-12-14 10:45  
Foto: Unsplash

Vänskap på arbetsplatsen har många fördelar, men om du tar ett kliv uppåt i hierarkin − och plötsligt blir chef över kontorskompisen − kan friktion uppstå i relationen. Här är sätten att manövrera i den ofta knepiga situationen.

Forskare vid tre universitet har undersökt hur nyblivna chefer i 17 länder upplever hur vänskapsrelationer på jobbet påverkas av den nya rollen. Det visade sig att 90 procent av de 400 tillfrågade cheferna upplevde svårigheter att kombinera vänskap och ledarskap. Majoriteten hade också förlorat vänner efter att de blev chefer, enligt en artikel i Harvard Business Review.

Utifrån frågor och svar i undersökningen har forskarna identifierat fem sätt att få en fungerande balans i vänskapsrelationen:  

Erkänn maktförskjutningen

Har du fått en chefsroll är det viktigt att inse och acceptera att vänskapen påverkas när maktfördelningen ändras på jobbet. Diskutera den nya dynamiken med kontorsvännen och berätta hur du ser på situationen. Ärlighet och uppriktighet är en grundbult i alla sunda relationer. Det är därför bättre att ta tag i upplevda problem än att sopa eventuellt obehag under mattan. Det är ett misstag att tro att situationen blir bekvämare över tid.

Läs mer: Så tackar du nej till onödiga videomöten

Nytt ansvar

Ditt beteende måste vara förenligt med det ansvar som den nya rollen för med sig. Här ingår att visa respekt och behandla alla teammedlemmar lika. Prata eller skvallra därför aldrig om andra kollegor med din vän, även om ni kanske gjorde det tidigare. Som ledare är det din uppgift att minska konflikter mellan teammedlemmar och hitta lösningar − inte bli en del av problemen. Om du föregår med dåligt exempel förlorar du trovärdighet och förtroende. Behöver du själv ventilera något bör du vända dig till en annan chef, men se till att samtalen sker diskret.

Var rättvis

En annan del i att acceptera din nya roll är att alla i teamet ska behandlas rättvist. Det innebär att du inte kan ha favoriter – eller åtminstone aldrig öppet visa det. Om dina teammedlemmar misstänker att du är partisk kommer du varken att bli uppskattad eller respekterad. Även din favorit kan drabbas av kollegornas irritation. Bjud istället in alla i teamet om du vill ha sällskap på lunchen, inte bara de personer du står närmast. Lär du känna fler kan dessutom nya goda relationer odlas.

Se upp med känslorna

Att vara chef innebär att alla inte kommer att tycka om dig. Det är något du måste acceptera. Som chef förväntas du göra ditt jobb och här ingår att även fatta svåra beslut. Du måste därför vara extra försiktig så att inte vänskapskänslor påverkar beslut, utvärderingar eller fördelning av arbetsuppgifter. Särbehandlar du personer du gillar, eller blundar för deras brister, är risken för nepotism hög.

Läs mer: Fem vanliga misstag som kan kosta dig drömjobbet

Beteende i sociala medier

Forskarna i artikeln rekommenderar att en chef inte bör vara vän med, eller följa, sina medarbetare på sociala medier. Det kan exempelvis resultera i avundsjuka mellan medarbetare. Information som inte kan förmedlas på kontoret ska inte heller delas med nära kollegor utanför jobbet. Diskutera aldrig jobbproblem i sociala medier. Det skadar förtroendet för dig.

Charlotte Delaryd

Mer om: Chefsroll

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap