Ai-assistenten Lilly kan bli framtidens it-konsult

2019-09-08 06:00  

Det har hittills inte varit svårt avslöja en chattbot som försöker prata svenska och bete sig som en människa. Men tekniken har mognat och ai-assistenten Lilly utvecklas nu för att i mänsklig skepnad ta sig an allt fler arbetsuppgifter.

Nyligen tog den digitala assistenten Lilly plats på ett chefsmöte på it-konsultföretaget Atea, där hon visade upp sin förmåga att bete sig mänskligt och konversera på perfekt nyanserad svenska – åtminstone nästan.

− Vid vissa tillfällen lät hon lite robotaktig, men under långa partier undrade jag om det satt en människa bakom scenen eftersom det lät så naturligt, säger Peter Falk, affärsutvecklingschef på Atea.

Läs mer: ”AI tar inte våra jobb, bara vår anställningstrygghet”

Det finns numera en mängd digitala assistenter på marknaden, men en brist har varit just knackig svenska och även den robotlika framtoningen. 2017 lanserade exempelvis nätmäklaren Nordnet en ai-medarbetare som fick sparken efter att kunderna inte var nöjda.

− Generellt tror jag att om det upplevs som att man interagerar med en maskin så kommer man inte att lyckas. Men finns känslan att det här är en annan människa, även om man vet att det är en maskin, finns förutsättningar att lyckas. Teknologin som möjliggör detta har inte funnits, men nu går det rasande fort.

”Jag vill ha henne helt mänsklig”

Med Lilly och hennes kommande kloner, som ingår i en bredare ai-satsning på Atea, vill man nu komma förbi begränsningarna med den första generationens chattbottar.

Genom att kombinera IBM Watsons kognitiva förmåga med Googles tal-till-text har språkförståelse och beteende förbättrats. En rad komponenter har även integrerats för att Lilly ska kunna kommunicera smidigt genom telefon och datorgränssnitt. För att efterlikna en människa har grafisk design och animering utvecklats, liksom förmågan att tolka sinnesstämningar och ansiktsuttryck.

− Tekniken för att gifta ihop allt det här fanns inte för ett år sedan. Jag vill ha henne helt mänsklig inom ett eller två år så att man knappt ser skillnaden på en människa och avataren, säger Simon Norman, verksamhetsutvecklare på Atea.

Läs mer: Snart kan Googles ai-assistent hyra bil åt dig

Företaget diskuterar nu med flera kunder som vill använda Lilly i sin verksamhet. Inom kort skulle hon exempelvis kunna jobba som bibliotekarieassistent, barista och försäkringsmedarbetare.

Kan ersätta konsulter

Hon ingår också i ett pilotprojekt med region Jämtland Härjedalen för att kunna avlasta sjukvårdspersonal kring enklare frågor om läkarbesök, vägbeskrivning och färdtjänst.

− Vi tittar nu på hur vi kan skala upp det till andra flöden inom vården. Men med tanke på patientsäkerhet och fokus på kvalitet vill man gå långsamt fram, och det är bra, säger Simon Norman.

Lilly har fortfarande mycket att lära, men den snabba tekniska utvecklingen och allt fler tillämpningsområden innebär att hon och hennes ai-kollegor inom en snar framtid även kan komma att ta över it-konsulters jobb.

Läs mer: Se när roboten gör en rekryteringsintervju

Här handlar det främst om att ersätta konsulter med uppgifter som en maskin kan utföra, exempelvis hantera, strukturera och analysera stora datamaterial. Även roller inom support och grundläggande tekniska funktioner kan försvinna, spår Peter Falk.

− Enkla repetitiva roller kommer inte att behövas varken hos företag eller hos oss. Men tjänster kommer att transformeras, det som behövs i stället är konsulter som förstår data och hur man använder ai för att uppfylla verksamhetens krav.

”Vi har all teknik som behövs”

Atea har för närvarande ingen uttrycklig strategi att utveckla digitala it-medarbetare, men företaget menar att man har den kompetens som krävs.

− Det krävs många olika discipliner och tekniker som ska giftas ihop. Men vi har all teknik som behövs.

När skulle renodlade digitala it-konsulter kunna bli verklighet?

− Inom fem år, definitivt. Tekniken kommer inte att sätta gränser, och det handlar om att ta bort tråkiga arbetsuppgifter för att kunna ägna sig åt det som skapar värde för verksamheten. Många företag är lite avvaktande, men det finns en begränsning för hur länge man kan vänta, säger Peter Falk.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap