Industri

Svensk metod ska återvinna industrins katalysatorer

Publicerad
Nu ska det bli möjligt att återvinna katalysatormassor från industrin. Kemisten Nenna Olsson har utvecklat än så länge hemliga metoder som, enligt henne, gör att industrin ska slippa att sända katalysatorerna utomlands för destruktion.
 
Inom främst processindustrin,
till exempel på raffinaderier, används katalysatorer i stor mängd. De används för rening av gaser och vätskor. Efter användning kan katalysatormassorna innehålla såväl organiska som oorganiska föroreningar.
 
Katalysatormassorna består av olika metalloxider som magnesiumoxid eller aluminiumoxid. Hittills har de förbrukade katalysatorerna i allmänhet fått sändas utomlands för destruktion, en relativt dyr hantering.
 
Men nu är en ny möjlighet på väg. Kemisten och uppfinnaren Nenna Olsson har vid sitt företag KMI, Kemimäklarna International AB, utvecklat metoder för att kunna återvinna katalysatormassorna. De patentsökta metoderna testas nu i stor skala av ett internationellt verksamt företag. Vilket företag det är och hur återvinningen av metalloxiderna går till vill Nenna Olsson ännu inte avslöja.
 
- Men jag kan säga att intresset är stort. Processindustrin får betala stora summor idag för att bli kvitt de förorenade katalysatormassorna. Det är ofta svårt att få tillstånd för att deponera dem, säger hon.
 
De metalloxider som återvinns ska sedan kunna användas inom metallindustrin.
 
- De kan exempelvis användas som slaggbildande medel vid framställning av stål eller järn, i svetstrådar eller som täckmedel för att förhindra oxidering av smält metall. Det som är avfall från en industri kan därmed utnyttjas som ersättningsmedel för dyra råvaror i en annan industri, säger Nenna Olsson.
 
Stiftelsen Innovationscentrum och Nutek har stöttat arbetet med utvecklingen av återvinningsmetoderna.
 
Det finns inga säkra uppgifter på hur stora mängder katalysatormassor som måste tas om hand per år men det kan röra sig om hundratusentals ton.
 
Raffinaderiet Scanraff hanterar cirka 500 ton begagnade katalysatorer per år. Enligt Marie Kjellén, miljöchef på Scanraff går en stor del av katalysatorerna till idag kostsam materialåtervinning hos speciella firmor, i allmänhet utomlands.
 
- Kvittblivning av katalysatorer är en dyr hantering. Och framförallt innebär regelverket kring transporterna en betungande administration när förbrukade katalysatorer ska sändas utomlands för återvinning, säger hon.
 
- När möjlighet finns använder vi oss av svenska alternativ, men beroende på typ av katalysator är det inte alltid möjligt.