Störande oljud ska bytas ut mot tystnad

2002-01-30 13:00  
Aktiv ljuddämpning är en teknik som hittills bara används i flygplan, men nu har bilindustrin börjat intressera sig. Med stora WM-data i ryggen har företaget A2 Acoustics också fått ny kraft.

Nyligen köpte konsultjätten WM- data det lilla företaget A2 Acoustics som med sina sex ingenjörer specialiserat sig på aktiv ljuddämpning, det vill säga att ta bort obehagligt och störande ljud med motljud. Det innebär att WM-data får tillgång till ungefär 60 manårs oljudserfarenhet och ett antal patent inom området. För oss konsumenter kan det innebära att vi får tystare maskiner både att färdas i; bilar, båtar, hytter - och att använda, som till exempel hobbymaskiner, dammsugare och tvättmaskiner.

Mest aktuellt är ett intensivt men tyvärr hemligstämplat utvecklingsarbete med bilar. Med det ackumulerade kunnandet ingenjörerna nu har borde det gå betydligt snabbare att tysta en bil invändigt än ett flygplan, men om detta är de också förtegna.

En kanske sann skröna i branschen är att det gäller att inte lyckas för bra. I bilen Lexus hade ljudet från motorn dämpats till ohörbarhet inuti kupén. Tomgång hördes inte, föraren gjorde förnyade startförsök med motorn igång. Startmotorn och dess kugghjul tog stryk och måste bytas ut.

Ingenjörerna har sedan börjat på 1990-talet arbetat med att få ned ljudnivån i Saabs propellerplan Saab 2000.

Med aktiv ljuddämpning lyckades de få ned ljudnivån i medeltal 12 dB för den grundton på 95 Hz som propellrarna genererar, ett resultat som skapat uppmärksamhet internationellt, både för att de lyckades och för att deras system så snabbt installerades i samtliga hittills levererade flygplan, 60 stycken.

Aktiv ljuddämpning är i sig ingen ny idé, de första patenten togs redan under 1930-talet, men tekniken är erkänt svår.

- Av de hundratals patent som berör området håller de tyngsta och viktigaste på att gå ut nu, säger Joakim Holmgren, en av de sex vid A2 Acoustics.

- Det ger tillsammans med våra patent en hel del nya möjligheter.

Att ljuddämpa med motljud när man vet vilka frekvenser och amplituder som är att förvänta kan tyckas enkelt men det är många parametrar att ta hänsyn till: Mikrofoner av olika slag placerade på rätt ställen som fångar upp ljudet eller rättare sagt ljudbilden, snabba, smarta algoritmer som omvandlar bilden till användbara signaler som förstärks och skickas ut till högtalare som genererar motljud.

För att kartlägga ljudbilden i flygplanet Saab 2000 användes cirka 400 mikrofoner samtidigt. Uppmätt resultat jämfördes med vad utvecklade teoretiska modeller gav. Uppmätta resultat fick styra exakt var mikrofoner och högtalare skulle placeras.

I dag finns i planen 72 mikrofoner och 36 högtalare som standard.

Vilka företag utöver det, eller de inom bilbranschen, har kontaktat A2 Acoustics för att sondera aktiv ljuddämpning?

- Det är i första hand tillverkare av militärfordon, verktygsmaskiner och gasturbiner, uppger Joakim Holmgren.

- Men däremot inte tillverkare av lantbruks- och trädgårdsmaskiner som är erkänt bullersamma.

Tekniken borde ha framtiden för sig. Kraven på det ljud som en produkt genererar har hittills varit blygsamma. Sannolikt kommer tystnad snart att bli ett försäljningsargument. För vem vill inte kunna lyssna på radio i köket trots att vattenkokaren eller kaffebryggaren är igång? Eller höra telefonsignalen trots dammsugningen? Eller slippa gnisslet i kurvorna i spårvagnar och tunnelbanetåg? Eller bruset från fläkt och hårddisk i datorn?
 
 

Göran Lundström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt