Stålfjädrar ska dämpa tågbuller

2001-12-05 13:00  
Stålfjädrar ska minska buller i bostadshus som byggs ovanpå tunnelbanan i Stockholm.

Tekniken används sedan länge i flera europeiska länder men det är första gången som den ska utnyttjas i större skala i Sverige.

Tre bostadshus ska byggas
ovanpå tunnelbanespåret i Liljeholmen sydväst om Stockholm. Det ställer extra krav på dämpning av vibrationerna från tunnelbanetrafiken som i annars kan ge buller i storleksordningen 50 decibel. Enligt gällande byggnormer får bullret i bostäder uppgå till högst 30 decibel.

De tre huskropparna kommer att vila på däck och pelare i två etage. Närmast ovan tunnelbanan kommer det att bli butiker. Ovanpå butiksplanet byggs sedan ett dubbelt bjälklag förstärkt med stålbalkar på pelare. I detta bjälklag placeras de paket med stålfjädrar som ska dämpa vibrationerna från tunnelbanan. Bostadshusen på fem våningar byggs slutligen på det övre bjälklaget.

Varje paket väger 100-150 kg och består av fyra fjädrar som är cirka 20 centimeter höga. De klarar en last på 100 ton. Totalt kommer 230 fjäderpaket att placeras ut. Fjäderpaketen kommer att kosta fyra till fem miljoner kronor men är en förutsättning för bostadshusen.

- Ja, utan dem skulle vi inte få bygga bostäder i den här miljön, säger Anette Frumerie, projektchef på JM.

Fjäderpaketen fångar upp ungefär hälften av vibrationerna som i husen kommer att ge ett buller på cirka 26 decibel.

- Vi kommer att ha fortlöpande kontroll av fjäderpaketen som kan bytas ut om det skulle behövas. Bytet sker med hjälp av bultar som trycker ihop fjädrarna samtidigt som en domkraft tar upp lasten, säger Anette Frumerie.

Vibrationsdämpande stålfjädrar har använts av byggare i bland annat Tyskland och Belgien sedan 1980-talet. Det är första gången tekniken används i större omfattning i Sverige.

Hela byggprojektet i Liljeholmen som bland annat omfattar 200 lägenheter och butikslokaler beräknas vara klart vintern 2003-2004.
 
 

Lars Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer