Snart koldioxidneutralt i Volvos Umeåfabrik

2009-11-13 10:38  

Två Volvofabriker kämpar om att bli Sveriges första koldioxidneutrala tillverkningsenhet. Lastbilsmonteringen i Tuve har ett svagt övertag. Ändå talar mycket för att hyttmonteringen i Umeå blir först.

Varken Tuvefabriken eller Umeverken klarar dock det ursprungliga målet att bli koldioxidneutral redan vid utgången av 2010. Båda enheterna tvingas flytta fram målet ett år, men tror man ska uppnå det 2011. I faller Tuve beror dröjsmålet på att många överklagat planerna på att bygga tre vindkraftverk i närheten av fabriken. Miljötillstånden drar ut på tiden.

I Umeå är den viktigaste orsaken att man tvingas fortsätta producera elektricitet med det fossila bränslet Gasol ytterligare en tid eftersom leveranserna av det icke-fossila bränslet DME – framställt av restprodukter från skogen - inte kan garanteras under det närmaste året.

– Tuvefabriken har idag ett svagt övertag. Men Umeå ligger väldigt nära och har varit oerhört innovativa, säger Inge Horkeby, miljöchef på Volvo AB.

Verksamheten i Umeå är dessutom betydligt mera energikrävande och koldioxidutsläppen större än i Tuve. Det gör det svårare för Umeverken.

De senaste åren har Umeverken bantat koldioxidutsläppen med 8 000 ton per år, framförallt med tack vare olika energieffektiviseringar.

En av de mest spektakulära åtgärderna är att man kyler många av måleri- och andra tillverkningsprocesser med iskallt vatten från en underjordisk älv. Många av de traditionella kylmaskinerna och pumparna behövs inte längre. Totalt ersätter isvattnet runt 3 000 kilowatt el.

Umeälven, som flyter strax intill fabriken, utnyttjas också till att kyla processer.

När Umeverken nu går vidare med energibesparingar och minskade koldioxidutsläpp handlar det framförallt om att ersätta de återstående tio procenten av fabrikens fossila energiproduktion från gasol med ”grön” el från DM-brännerier i Piteå (Chemrec) och Domsjö. Dessa kan dock ännu inte garantera tillräckligt stora leveranser.

På sikt hoppas vi också kunna installera en DME-pump på gårdsplanen för att tanka våra lastbilar som kör hytter till hamnen med icke-fossilt bränsle, säger Thor Persson, Umeverkens informationschef.

Hyttfabriken och monteringen i Tuve är sannolikt de mest koldioxidneutrala tillverkningsenheterna i Sverige. Men inom Volvokoncernen ligger Gentfabriken i Belgien etta. Den är redan koldioxidneutral – mycket tack vare att belgiska myndigheter snabbt gett tillstånd till tre vindsnurror inom fabriksområdet.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer