Industri

SL varnar för fler farliga rulltrappor

Brandmän på väg ned i rulltrappan på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm för att undsätta den kvinna som fastnade på lördagen. Foto: Johan Nilsson / TT

Det är inte bara de gamla Asea-rulltrapporna som ställer till det för Storstockholms Lokaltrafik, SL. Även andra rulltrappor med en annan typ av steg från reservdelsföretaget Jurk i Vallentuna misstänks vara osäkra.

Publicerad

I torsdags gick det ut ett e-postmeddelande till SL:s rulltrappsansvariga och till tågoperatören MTR:s spärrvakter på Östermalmstorg att hålla ögon och öron öppna för konstiga ljud från rulltrapporna.

Så här stod det i MTR:s mejl till personalen enligt Aftonbladet:

”SL håller på att utreda en modell av rulltrappsteg för att komma fram till om några åtgärder behöver utföras eller ej. Där dessa rulltrappsteg finns har SL en utökad tillsyn och SL har även bett oss (MTR) att vi är speciellt uppmärksamma vid dessa rulltrappor.”

- Vi hade noterat att rulltrapporna på Östermalms tunnelbanestation hade haft ovanligt många stopp och bad personalen om att hålla särskild uppsikt, säger SL:s presschef Suss Forsman Tullberg till Ny Teknik.

Men hon påpekar att misstankarna om fel inte rörde de rulltrappor som nu är stängda och under utredningen efter olyckan i lördags eftermiddag.

Den olyckan kom helt oväntat för SL.

Enligt Suss Forsman Tullberg handlade e-postmeddelandet på torsdagen om en misstanke om att det fanns konstruktiionsfel i en viss typ av pressgjutna rulltrappsteg som levererats av Jurk i Vallentuna, det företag som håller reservdelar till de flesta typer av rulltrapport och hissar.

Jurk har en egen tillverkning av reservdelar och tar tagit fram ett universalsteg - Jurksteget - som lätt kan anpassas till alla typer av rulltrappor.

SL bekräftar för Ny Teknik att det var just den typen av steg som man gav instruktioner att hålla ögonen på.

- Det var bara vissa pressgjutna steg som vi satte under lupp. Den rulltrappa som orsakade olyckan i lördags hade en annan typ av steg, sandgjutna steg, säger Suss Forsman Tullberg.

För SL och MTR blir måndagseftermiddagen en prövning när stockholmarna ska hem med tunnelbanan efter jobbet och rulltrapporna i elva innerstadsstationer står stilla.

På SL:s hemsida har man lagt upp förslag på hur resenärerna lättast ska komma runt problemen till exempel genom att föreslå alternativa tunnelbanestationer.

Det största problemet har de resenärer som ska av vid Östermalmtorg. Där är rulltrapporna extra långa och att gå i stillastående rulltrappor är en prövning eftersom steghöjden är extra stor.