Sjukhussjukans bakterie i avloppsvatten

2009-04-20 16:00
Bakterier på drift.

Superbakterien bakom sjukhussjukan finns i avloppsvatten och reningsverk. Det visar nya rön från Linköpings universitet. Bakom nyheten ligger en ny odlingsmetod.

Resistenta bakteriestammar härjar på sjukhus världen över. Patienter lider och vården kostar samhället stora summor. Det största gisslet är den gula stafylokocken MRSA, en bakterie som orsakar svårläkta sår och livshotande infektioner hos personer med nedsatt immunförsvar. På den biter inte vanlig antibiotika, och i vissa fall inte heller nödlösningen vancomycin som måste ges intravenöst.

Nu har linköpingsforskare hittat den ovälkomna bakterien i en hittills okänd miljö:

- Vi har hittat MRSA i avloppsvattnet som går in i reningsverk, säger Stefan Börjesson vid Linköpings universitet. Den finns även i tidiga skeden av reningen.

- Men bakterierna överlever inte rötningen, och finns varken kvar i det slam som hamnar på åkrarna eller i det renade vatten som går ut från reningsverket.

Frågan är nu om det är en utveckling av bakterien som gjort att den klarar sig så långt.

- Det är frågor som måste undersökas vidare. Att MRSA finns i avloppsvattnet har inte konstaterats förut.

Att Stefan Börjesson och hans forskarkollegor lyckats med det tillskriver han en ny odlingsmetod som utvecklats vid avdelningen för medicinsk mikrobiologi. Genom centrifugering, anrikningsbuljong och odlingsplattor har forskarna fått bakterierna att avslöja sin närvaro. Metoden publicerades nyligen i en vetenskaplig tidskrift, och har sedan trimmats ytterligare av forskarna.

- För att bekämpa MRSA är det viktigt att identifiera alla miljöer den finns i, säger Stefan Börjesson, som den 14 maj disputerar på sina rön.

EU oroas över utbredningen

”Det allvarligaste hotet mot folkhälsan”. EU skräder inte orden när det gäller bakterier som blivit resistenta mot antibiotika. Dit hör superbakterien bakom sjukhussjukan, MRSA. Sett ur ett världsperspektiv har Sverige hittills varit relativt förskonat från MRSA.

• 332 svenskar har smittats hittills i år

• 1306 personer smittades förra året

• 41 procent fick smittan utomlands

• Thailand och Irak ligger i topp när det gäller svenskar som smittades under år 2008.

• Kina toppar listan över smittoland för svenskar som smittats hittills i år.

• Problemet i Sverige är hittills mindre än i många andra länder. I USA smittas runt 1,7 miljoner patienter varje år i samband med sjukhusvistelse.

Källa: Smittskyddsinstitutet.